Американците искат от НАСА да изпрати Curiosity до място, където има течна вода

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 октомври 2015 в 13:56 2672 0

Кредит NASA

Учените категорично отхвърлят възможността марсоходът да проверява достоверността на изнесените данни от НАСА в понеделник, 28 септември, че има вода в течно състояние, необходимо условие за живота и то не само в далечното марсианско минало, но е там и днес.

Веднага след това изявление, НАСА е затрупана с молби и искания за изпращане на Curiosity да проучи това място.

Но учените опровергават тази възможност с аргумента, че роувърът не може непосредствено да проучи такова място, в което в момента може да има микробен живот. За това се изисква по-високо ниво на чистота, което е твърде трудно и скъпо за апаратите с новата електроника. Затова НАСА подчертава, че тъмните ивици са най-доброто място за откриване на марсиански живот, но отказва да изпрати Curiosity поради една проста причина - "той е твърде мръсен".

Curiosity е твърде "мръсен"

Тази дразнеща реалност е резултат от едно съдбоносно решение, взето преди няколко години, което изисква да се съблюдават най-строги стандарти за отстраняване на микроорганизмите за апарати, които могат да попаднат във влажна среда, в която е възможно съществуването на живот.

Ако се позволи на Curiosity да проучва наскоро намерените места, съществува сериозен риск с непредвидими последици, с които специалистите трябва да се съобразят. Може да стане така, че микроорганизмите върху Curiosity да са по-агресивни от тези, които са на Марс и да ги унищожат веднага и да започнат бързо развитие в тази среда. А може да се случи и точно обратното. Ето защо марсоходът, изпратен до Червената планета, за да проучва нейните скали и почва, е длъжен да избягва "такива горещи точки", за да се предотврати възможността за разпространение на Марс микроби, донесени от Земята.

Толкова близо, толкова далеч

Ако се вгледате в историята, първият космическият апарат на НАСА, който бе спуснат на Марс преди 40 години под името Viking, отговаряше на най-високите изисквания за чистота, въпреки факта, че не е бил предназначен за откриване на живот и изследване на потенциални места за неговото съществуване. Апаратът Viking бе изключително стерилен, за да се избегне кръстосаното замърсяване между Земята и други небесни тела от Слънчевата система. Ако Curiosity бе в такова състояние, както казват учените "ние ще можем да го изпратим непосредствено до тъмните ивици и да ги изследваме".

Апаратът Viking.

Разработването на нови технологии за стерилизация е скъпо

Стерилизацията на космически кораб до безопасното състояние струва много пари. А когато Curiosity се разработваше много преди стартирането му през 2011 г., междупланетна среща на микроорганизми изглеждаше толкова малко вероятна, че никой не е мислил за неговото "изчистване". Нещо повече, след мисията Viking технологиите за стерилизация не са се променили. По същество Viking е поставен в пещ при висока температура в продължение на няколко дни, което при съвременните условия би повредило или унищожило електронното оборудване на Curiosity.

Камерата на Curiosity.

Curiosity е предназначен за разширяване на знанията, придобити от по-ранните марсоходи на НАСА за проучване на геологията, за да се потвърди хипотезата за наличието на големи водни басейни на Марс в далечното му минало, но не е предназначен за търсене на вода в течна форма днес. Но мобилната лаборатория може да използва сензорите си, за да събере информация за тъмните ивици от безопасно разстояние. Никой не знае какво НАСА ще реши, но следващата й мисия до Червената планета през 2020 г., не включва стерилизация. В светлината на последното откритие, това може да доведе, може да се каже, до неприемливо отлагане.