Благоприятни ефекти върху здравето при висок радиационен фон

Ваня Милева Последна промяна на 22 април 2021 в 09:59 8797 0

Изненадващо, излагането на висока фонова радиация всъщност може да доведе до ясни полезни ефекти върху здравето при хората според учените от Университета Бен-Гурион в Негев и Центъра за ядрени изследвания Негев (NRCN).

Това е първото мащабно проучване, което изследва двата основни източника на фоново лъчение (земна и космическа радиация), обхващащо цялото население на САЩ.

Констатациите от проучването са публикувани наскоро в Biogerontology.

Фоновото лъчение е йонизиращо лъчение, което съществува в околната среда заради естествени източници. В своето проучване изследователите от Университета Бен-Гурион (BGUпоказват, че продължителността на живота е приблизително с 2,5 години по-дълга сред хората, живеещи в райони с относително висока спрямо ниска фонова радиация.

Фоновата радиация включва радиацията, излъчвана от космоса, и радиация от земни източници. От 60-те години на миналия век съществува линейна хипотеза, насочваща политиката, според която всяко ниво на радиация носи известен риск. По света се харчат стотици милиарди долари, за да се намалят максимално нивата на радиация.

„Десетилетната научна теория са потенциално опровергани от забележителните изследователи на BGU“, коментира Дъг Сесерман (Doug Seserman), главен изпълнителен директор за САЩ към Университета Бен-Гурион в Негев. „Тези констатации могат дори да осигурят чувство на облекчение за тези, които живеят в райони в САЩ с фоново облъчване, по-високо от средното“.

Открити по-ниски нива на няколко вида рак, когато нивата на радиация са в горния край на спектъра, а не в долния край. Както при мъжете, така и при жените се наблюдава значително намаляване на рака на белия дроб, панкреаса, дебелото черво и ректума. Сред мъжете се наблюдава допълнително намаляване на рака на мозъка и пикочния мехур. Не е имало намаляване на рака на маточната шийка, рака на гърдата или простатата или левкемия.

Изследователите получават данните си за фоновото излъчване от всички 3 129 американски окръга с помощта на калкулатора на дозата радиация на Американската агенция за защита на околната среда. Данните от проучването относно процента на рак са извлечени от Статистиката за рака на САЩ. Данните за продължителността на живота бяха извлечени от Института за здравни показатели и оценка към Медицинския център на Университета във Вашингтон.

„Разумно е да се предположи, че радиационен праг наистина съществува, но въпреки това той е по-висок от горната граница на естествените фонови нива на радиация в САЩ (227 mrem/годишно)“, пишат изследователите. „Тези открития дават ясни индикации за преразглеждане на линейната безпрагова парадигма, поне в рамките на естествения диапазон на нискодозовото облъчване.“

Справка: “Background radiation impacts human longevity and cancer mortality: reconsidering the linear no-threshold paradigm” by Elroei David, Marina Wolfson and Vadim E. Fraifeld, 22 January 2021, Biogerontology.

DOI: 10.1007/s10522-020-09909-4