14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Бозайниците „процъфтели“ много преди изчезването на динозаврите

Нашите топлокръвни предшественици са се разпространявали едновременно с Тиранозавъра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 юни 2016 в 09:0165731
Снимка: www.youtube.com

Преобладаваща теория, че животът на бозайниците се е развил едва след като астероид е убил динозаврите на Земята, се оказва неточна. Според ново проучване на екип от Чикаго, те са „процъфтели“ още преди изчезването на големите влечуги.

Новите данни показват, че бозайниците са се появили дори преди периода Креда-Терциер - широкомащабно масово измиране на растителни и животински видове в рамките на един кратък геоложки период от време, случило се преди около 66 милиона години.

Нещо повече, нашите топлокръвни предшественици са се разпространявали едновременно с Тиранозавъра, въпреки че са били до някаква степен потискани през ерата на динозаврите, пише Japan Times.

Водещият автор на изследването Елис Нюъм (Elis Newham) разкрива, че проучването се базира на по-прецизното изследване на зъбите на бозайниците, които се оказали като „енциклопедия“ за онези толкова далечни времена.

Един анализ на стотици молари от бозайници отпреди 20 милиона години, разкрива и огромна съвкупност от форми - издайнически знак на видовото разнообразие. Поради това учените били изненадани да отчетат рязък спад в броя на бозайниците след астероидната катастрофа.

В този ред на мисли, бозайниците в момента са доста по-малобройни, отколкото са били по време на динозаврите. Първи са изчезнали няколко вида, хранили се единствено с растения.

Тези открития дават повод на учените да смятат, че при следващо масово измиране на животни на Земята, ще оцелеят бозайниците с най-разнообразно „меню“.

През Креда-Терциер са заличени ¾ от растителните и животински видове на Земята, включително и всички динозаври. Тогава са се спасили само някои влечуги като крокодилите и морските костенурки.

„Сърцето“ на трагедията веротно е местноста между полуостров Юкатан и Мексиканския залив, където през 1990 г. бе открит кратер от астероид с широчина 180 km.

Не през 1990, а през 70-те и 80-те беше открит кратерът в Юкатан (от две независими изследвания).