Червените панди се оказаха два отделни вида

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 28 февруари 2020 в 09:24 4669 0

Кредит pexels

Червените панди са миловидни, пухкави същества. Ново генетично изследване, публикувано в Science advances, разкрива, че те дори не са един, а два отделни вида.

Учените разглеждат в детайли генома на тези животни с пухкави опашки и потвърждават, че индивидите могат да бъдат ясно отнесени към два различни вида - хималайска червена панда Ailurus fulgens и китайска червена панда Ailurus styani

Отдавна се предполага, че червените панди може да са два отделни вида, но това се основава само на външния им вид и на хабитата. В новото изследване за пръв път теорията е доказана чрез задълбочен генетичен анализ.

Червените панди имат червено-кафява козина, голяма рунтава опашка и особена походка, заради късите си предни крака. Въпреки името си и вкусът към бамбука, те не са близки роднини на големите панди. Тези животни са далечни роднини с миещите мечки, въпреки, че не са близко свързани с никой съвременен животински вид и са единствените живи представители на род Ailurus и семейство Ailuridae.

Китайска червена панда (снимки А и С) и хималайска червена панда (снимки B и D). Кредит: Yibo Hu et al/Chinese Academy of Sciences/Science Advances 2020

Учени от Китайската академия на науките анализират ДНК от проби от кръв, мускули и кожа на 65 червени панди от седем различни популации из Азия. В тази група, ДНК показва "значима генетична дивергенция между двата вида". В допълнение, учените откриват три генетични популации при вида на китайските червени панди.

Разпространението на двата вида се разделя от река Ялу Дзанбу. Китайските червени панди са откривани на Север от реката в Северен Мианмар, Югоизточен Тибет и две Югозападни провинции на Китай, докато хималайските червени панди живеят на Юг от реката в Непал, Индия, Бутан и Южен Тибет.

"Хималайските червени панди имат повече бяло по муцуните си, докато цветът на муцуните на китайските червени панди е по-червен с по-малко бяло. Пръстените на опашките на китайските червени панди са по-отличителни от тези на хималайските, като тъмните кръгове са по-тъмно червени, а светлите по-белезникави", описва авторът Ибо Ху, консервационен биолог от Китайската академия на науките.

За съжаление и двата вида са в опасност. Вписани са в червената книга на защитените видове (все още като един вид) като застрашени от изчезване и броят им намалява. Основната заплаха за тях са индустриалните дейности, развитието на инфраструктурата и разрушаването на хабитата им.

Тези нови данни може да имат важно приложение при защитата на тези видове. Заедно с въвеждането на консервационни планове според вида, учените смятат, че защитниците им трябва да избягват кръстосване между двата вида, отглеждани заедно.

Източник: IFLScience - There Are Actually Two Different Species Of Red Panda, New Study Reveals