Динозаври, смятани за нов вид-пигмей, са всъщност младежи T. rex

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 02 януари 2020 в 09:16 6422 0

Кредит Zissoudisctrucker/Wikimedia/CC BY 4.0

Без съмнение Tyrannosaurus rex е най-известният динозавър на света. Ново проучване на костите на два средно големи младежи тиранозаври показва повече за развитието на този вид.

През 2001 г. в Монтана са открити фосили на два скелета на сравнително малки екземпляри T. rex. Тиранозаврите, кръстени Джейн и Пийти са малко по-високи от кон и два пъти по-дълги.

Екип, ръководен от д-р Холи Уудорд (Holly Woodward, Ph.D.) от Центъра за здравни науки на Щатския университет на Оклахома, изучава Джейн и Пийти, за да разберат повече за историята на живота на техния вид. Изследването е публикувано в престижното издание Science Advances.

"Исторически, много музеи събират най-големите и най-внушителните фосили на динозаври за експозициите си и игнорират другите", обяснява Уудорд. "Проблемът е, че тези по-малки фосили може да са от по-млади животни. Така че от доста време имаме празнини в познанието за растежа на динозаврите и T. rex не е изключение".

Именно малкият размер на Джейн и Пийти ги прави толкова важни. Не само учените могат да изследват как костите и пропорциите се променят с възрастта, но могат да използват и палеохистология - анализ на микроструктурата на костите - за да разберат пропорциите и начина на нарастване на младите. Уудорд и екипът й вземат проби от костите на краката на Джейн и Пийти и ги изучават под голямо увеличение.

"За мен винаги е интересно да открия, че ако имате нещо подобно на гигантска фосилизирала динозавърска кост, тя е фосилизирала и на микроскопично ниво", споделя Уудорд. "И сравнявайки тези фосилни микроструктури с подобни на тях, открити в съвременните кости, те ни носят информация за метаболизма, темповете на нарастване и възрастта".

Хистология на Тибия на тиранозавриди екземпляр BMRP 2002.4.1 и BMRP 2006.4.4. Кредит: Holly Woodward et al. Science advances 2020.

Екипът установява, че малките T. rex нарастват подобно на съвременните топлокръвни животни като бозайници и птици. Преброявайки годишните пръстени в костите, подобно на дървесните пръстени Уудорд и колегите й откриват, че Джейн и Пийти са починали на съответно 13 и 15 годишна възраст.

Съществуват спекулации, че двата малки скелета всъщност не принадлежат на T. rex, а на техен по-малък роднина пигмей Nanotyrannus. Хистологичното изследване на костите обаче показва, че скелетите принадлежат именно на млади T. rex, а не на друг вид.

Уудорд посочва, че тъй като тиранозаврите достигат размер на възрастни за около двадесет години, те вероятно преминават драстични промени в процеса на съзряване. Младежите като Джейн и Пийти са бързи, пъргави и с много остри зъби, докато възрастните са по-скоро тромави, но с много силни челюсти. Освен това екипът открива, че подрастващите T. rex не нарастват много ако в конкретната година хранителните ресурси са оскъдни, и обратното - израстват повече, когато разполагат с много храна.

"Разстоянието между годишните пръстени на израстване показва колко се развива индивидът от година на година. При Джейн, Пийти и дори по-възрастни индивиди това разстояние не е равномерно - в някои години пръстените са много близо едни до други, а в други - разширени значително", допълва Уудорд.

Примери за вариацията в разстоянието между годишните кръгове на нарастване (сините линии) при екземплярите изследвани в проучването. Кредит: Holly Woodward et al. Science advances 2020.

Това изследване пише нова глава в историята на най-прочутия динозавър, доказвайки, че той заслужава короната си още дори преди да достигне размер на възрастен.

Източник: SciTechDaily - Growing Up Tyrannosaurus Rex: Researchers Learn More About Teen-Age T.Rex