Динозаврите са изобретили съвременните пера преди 145 милиона

Антония Петрова Последна промяна на 05 май 2017 в 09:42 5811 0

Снимка: Julius T. Csotonyi 2017 / Xu, Currie, Pittman et al. 2017

Почти цял скелет на динозавър с оперение беше открит в Североизточен Китай. Това е най-ранният динозавър с напреднали аеродинамични пера откриван досега.

Динозавърът е от групата Troodontidae и е наречен Jianianhualong tengi. Открит е в китайската провинция Ляонин. Живял е в периода Креда между преди 100-145 милиона години. Jianianhualong tengi е бил около един метър дълъг, с дълги пера върху предните и задните крайници и опашката. Откритието е описано в списание Nature.

Перата по опашката му са вероятно най-интересното нещо. Това е най-ранният откриван представител на троодонтидите с асиметрични пера. Едната страна на перата е по-дълга от другата страна. Това е ключово качество на пера, адаптирали се към летене - асиметричният поток на въздуха над и под перата е това, което дава повдигането.

"Асиметрията на перата се свързва тясно със способността за летене", пишат авторите на проучването, начело с Майкъл Питмън (Michael Pittman) от Университета в Хонконг. "Появата на асиметрични страни в перата се разглежда като едно от основните събития в тяхната еволюция", обясняват още те, цитирани от IBTimes.

Xu, Currie, Pittman et al. 2017

Тази асиметричност помага на динозаврите да насочват въздушния поток над перата. Много вероятно това им е помагало да обикалят или на земята или във въздуха. Не е сигурно дали са били напълно оперени летящи динозаври или са били ограничени на земята, пишато още авторите.

Перата по опашката напомнят за археоптериксите, коментират авторите. Това е преходен динозавър между оперените динозаври и съвременните птици, познати като "първите птици". Откритието показва, че много от ранните птици и птицеподобните динозаври са имали подобна подредба на перата по опашките.

Откритието също така разкрива процеса, по който е еволюирала тази характерна ключова за летенето черта. Някои части от тялото са еволюирали преди други, което води до скелет, който изглежда като не добре сглобен. Дългите ръце и тазовете на динозаврите са подобни на техните предшественици, но черепите и задните крайници приличат повече на тези на напредналите троодонти.

"Откритието на пера по опашката с асиметрични страни при троодонтов теропод добавя значителна нова информация към еволюцията на перата", пишат Питман и Xing Xu, също от Университета в Хонконг.

Двамата предлагат безплтен онлайн курс Dinosaur Ecosystems за феновете на палеонтологията.

Xu, Currie, Pittman et al. 2017