Древен череп показва, че крокодилите са доплували в Америка от Африка

Ваня Милева Последна промяна на 28 юли 2020 в 10:00 3809 0

Кредит Pixabay

Изследването на черепа на древен африкански крокодил показва черти, които днес са характерни само за американските влечуги - изглежда, че той е бил техният прародител.

Новите анализи след повторното изследване на черепа на крокодил, живял на територията на съвременна Либия, сочат, че крокодилите са доплували от Африка до Америка преди милиони години, съобщават изследователите в статия, публикувана в Scientific Reports. Прилика между отдавна изчезналия африкански крокодил и съвременните американски крокодили надхвърля пропорциите на муцуните им според авторите.

Масимо Делфино (Massimo Delfino) и колегите му от Университета в Торино, Италия, изследват черепа на представителя на изчезналия вид Crocodylus checchiai, живял преди седем милиона години в Северна Африка. Образецът е намерен през 1939 г. и се съхранява в музей дълги години. Едва сега става възможно да се извърши подробна компютърна томография. Чрез нея учените картографират структурата на черепа, разкривайки скрити анатомични особености, които свързват животното тясно с четирите вида американски съвременни крокодили.

„Наистина изглежда като истински американски крокодил, но идва от Африка“, коментира палеохерпетологът Делфино.

Предишни генетични анализи свързват нилския крокодил с американските видове. Въпреки че учените предполагаха, че крокодилите отдавна са колонизирали един от континентите, преди да стигнат до другия, фосилните записи не очертаваха ясна картина на това, кое е първото място.

Този екземпляр C. checchiai предхожда най-ранния известен крокодил в Америка (отпреди около 5 милиона години) с около 2 милиона години. Структурните особености на черепа поставят C. checchiai в основата на разклонението на американските крокодили от еволюционното дърво на крокодилите. Но животното е било и близък роднина на нилския крокодил, установяват изследователите. В резултат на това новоописаният фосил „запълва пропаст между нилския крокодил в Африка и четирите съществуващи американски вида“, отбелязва Делфино.

Характеристиките на този C. checchiai, изкопан през 30-те години в сегашната Либия, поставя животното в основата на разклонението на американските крокодили от еволюционното дърво на крокодилите. Кредит: Bruno Mercurio

Проучването установи, че в средата на муцуната на древното животно е имало неравности, които днес са характерни за крокодилите в Новия, а не в Стария свят. От друга страна, някои характеристики на анатомията сочат връзката му с местните нилски крокодили. По този начин, C. checchiai може да се нарече дългоочаквана „междинна връзка“ между тези влечуги.

Континентите са били на почти същото място, както сега, когато C. checchiai или негов близък е успял да преплува океана. Така че новата констатация предполага, че група крокодили или поне една бременна женска може да са извършили трансатлантическо пътешествие от Африка до Америка, разказва Делфино.

„Не е толкова изненадващо“, коментира палеонтологът, имайки предвид способността на днешните крокодили да оцеляват в солена вода и да изминават стотици километри, когато им помагат океанските течения.

M. Delfino et al. Old African fossils provide new evidence for the origin of the American crocodiles. Scientific Reports. Published online July 23, 2020. doi: 10.1038/s41598-020-68482-5.

An ancient skull hints crocodiles swam from Africa to the Americas, sciencenews