19 декември 2018
  •  Говорят медиците

Два павиана преживяха половин година със свински сърца

Нов метод за трансплантация позволи да се установи рекорд за продължителност на живота със свинско сърце

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 декември 2018 в 12:499520
Павиан (Papio), наричан още бабуин или песоглавец.. Снимка: Wikimedia Commons

В продължение на шест месеца учените успяха успешно да поддържат живота на два павиана, след като им трансплантираха сърца на прасета. Този рекорд бе осъществен благодарение на генетичната модификация и нов метод за трансплантация.

Резултатите са публикувани в списание Nature.

В някои случаи, например при сърдечна недостатъчност, трансплантацията на органи е единственото възможно лечение, но не винаги има достатъчно донори с генетично съвместими тъкани. Трансплантацията на органи от други видове, ксенотрансплантацията, обикновено се използва само в изключителни случаи. Тя не може трайно да подобри състоянието на пациента, тъй като организмът му може да отхвърли чуждия орган.

В новото проучване изследователите провериха върху маймуни използването на допълнителни техники, които трябва да омекотят имунния отговор след трансплантацията. За трансплантацията са използвани сърца от специални генетично модифицирани прасета, в клетките на които са синтезирани човешки варианти на два протеина: CD46 и тромбомодулин (CD141). Първият блокира имунния отговор, който в противен случай уврежда чуждите клетки, а вторият възпрепятства съсирването на кръвта след операцията. Лекарите извършиха допълнителна генетична модификация, за да не позволят на прасетата да произвеждат алфа-галазахарид (галактоза-алфа-1,3-галактоза), който се среща при всички бозайници, с изключение на маймуните и хората. Ако такъв дизахарид стигне до сърцето на павиана, имунната система на маймуната ще отхвърли органа.

След няколко опита на 14 павиана, учените успяха да отделят две важни стъпки от процедурата. Първо, трябва да се трансплантират сърца, които не са държани в студена среда (при трансплантации между хора, това е стандартна практика), но са били в машина, която постоянно изпомпва кръв през тях с хранителни вещества. Също така, по време на работа не бива да се позволява на сърцата на прасетата да се надуват прекомерно в много по-малките тела на павианите. За да се постигне това, кръвното налягане на маймуните е било понижено, освен това са спрели да им дават противовъзпалителния медикамент кортизон. С други специални лекарства са ограничавали растежа на тромбоцитите.

Общо пет маймуни преминаха през оптимизираната процедура. Една се наложи да бъде приспана заради усложнения, две останаха здрави в продължение на три месеца, а други две - около шест. По-рано подобни животни с чужди органи са оцелявали не повече от два месеца.