Джеймс Уеб разкри първите си изображения на Марс

Резултатите от последната фотосесия на JWST са готови

Ваня Милева Последна промяна на 20 септември 2022 в 00:01 12135 0

Снимката вляво показва просто справочна карта на повърхността, създадена по данни на НАСА и лазерния алтиметър на Mars Orbiter (MOLA), а двете вдясно са изображения в близката инфрачервена област, направени от JWST. Кредит: NASA/ESA/CSA/STScI и екип на Mars JWST/GTO

Наскоро астрономи представиха първите изображения на Марс, направени от космическия телескоп "Джеймс Уеб" или JWST, които показват най-близкия ни планетарен съсед от невиждана досега перспектива.

Току-що публикуваните изображения са направени от JWST на 5 септември 2022 г. и обхващат район от източното полукълбо на Червената планета. Това включва поглед към басейна Хелас (на лат. Hellas Planitia или равнини Елада) - един от най-големите известни ударни кратери в Слънчевата система, който е дълбок около 7 152 метра.

Снимката е направена от камерата за близък инфрачервен спектър (NIRCam) на космическия телескоп при две различни дължини на вълната. Изображението вляво просто показва референтна карта на повърхността, създадена по данни на НАСА и лазерния висотомер на марсианския орбитален апарат Mars Orbiter (MOLA). То до голяма степен се състои от отразена слънчева светлина, поради което изглежда много подобно на изображенията във видима светлина.

Вдясно виждаме две изображения в близката инфрачервена област, направени от JWST. Близкият инфрачервен спектър е дължина на вълната точно извън обхвата на това, което хората могат да видят. Инфрачервеният спектър може да преминава по-лесно през прах и газ, отколкото видимата светлина, което означава, че JWST може да вижда по-навътре в космоса от всеки друг телескоп. Като използват тази дължина на вълната, учените могат да изследват всички видове явления на марсианската повърхност, включително прахови бури, метеорологични модели и промени в сезона.

Яркостта на светлината е свързана с температурата на повърхността и атмосферата, като яркостта намалява към полярните региони, тъй като те получават по-малко слънчева светлина.

Възможно е също така да се използва това изображение в близката инфрачервена област, за да се научи за състава на атмосферата на Марс, тъй като нивата на въглероден диоксид могат да повлияят на начина, по който се задържа и абсорбира топлината. Атмосферните влияния вероятно са причината, поради която може да се види петно от тъмнина над дълбоката бездна на басейна Хелас.

"Всъщност това не е топлинен ефект в Хелас", отбелязва Херонимо Вилянуева (Geronimo Villanueva), главен изследовател от Центъра за космически полети "Годард" на НАСА.

"Басейнът Хелас е на по-ниска надморска височина и поради това изпитва по-високо въздушно налягане. Това по-високо налягане води до потискане на топлинното излъчване в този конкретен диапазон на дължината на вълната [4,1-4,4 микрона] поради ефект, наречен разширяване на налягането. Ще бъде много интересно да се разграничат тези конкуриращи се ефекти в тези данни."

Първият спектър на Марс в близката инфрачервена област на JWST, показващ фини вариации в яркостта между стотици дължини на вълната. Снимка: NASA/ESA/CSA/STScI и екип на Mars JWST/GTO

Заснемането на изображение на Марс първоначално може да не звучи като забележително постижение, особено за най-мощния и скъп космически телескоп в света. Въпреки това, заснемането на толкова ярко и близко тяло като Марс е сложно за JWST, който е проектиран да открива изключително слабите трептения на светлината в най-отдалечените галактики във Вселената.

С помощта на специални техники и много кратки експозиции той успя да заснеме Червената планета, която обикновено би била твърде ярка за свръхчувствителното оборудване на телескопа.

Понастоящем JWST се намира на близо 1,5 милиона километра от Земята във втората "точка на Лагранж" (L2), непосредствено "зад" нашата планета, гледана от Слънцето. След като се изстреля към тази точка на Коледа през 2021 г., JWST публикува първите си пълноцветни изображения през юли 2022 г., разкривайки някои великолепни снимки на колосални галактически купове и зашеметяващи мъглявини.

Кредит: НАСА

Вече са заснети и други членове на нашата Слънчева система. Миналия месец бяха публикувани първите изображения на Юпитер от JWST, които разкриват пръстените на планетата, някои от нейните луни и дори полярни сияния.

JWST е в пълна експлоатация едва от няколко месеца, но плодовете на неговата работа вече са впечатляващи - а най-доброто тепърва предстои.

Източник: Mars Is Mighty in First Webb Observations of Red Planet, NASA