Ето как можем да намерим червейна дупка, ако съществува (видео)

Физиците предполагат, че смущения в орбитата на звезди в близост до свръхмасивни черни дупки могат да бъдат използвани за откриване на червейни дупки.

Ваня Милева Последна промяна на 25 октомври 2019 в 10:15 10170 0

Pixabay

Червейните дупки са хипотетичен обект, който свързва две точки в пространство-времето. Идеята за тунел, свързващ две области от пространство-времето, нещо като космически пряк път, е много привлекателна.

Учените предполагат, че свръхмасивните черни дупки могат да бъдат „входове“ на червейните дупки. Никой все още не е успял да докаже експериментално съществуването им, но теоретично те са възможни. По-специално Общата теория на относителността позволява да се изчислят условията, необходими за съществуването на червейна дупка, а Алберт Айнщайн и Нейтън Розен публикуват тази концепция през 1935 г. , наречена "мост на Айнщайн-Розен".

Отрицателна маса

И така, ако предположим, че те биха могли да съществуват, как можем да започнем да ги търсим?

Според ново изследването, публикувано в Physical Review D, на учени от Университета в Бъфало и Университета в Янжоу, може да има наистина прост начин за откриване на подобни червейни дупки. Те твърдят, че тъй като тунелът съединява две области на пространството, масивните обекти - например звездите - от другата страна на червейната дупка биха повлияли гравитационно върху движението на обектите от „нашия“ край на тунела.

Едно от нещата, необходими за образуването на хипотетичната червейна дупка, е гравитационно екстремна среда, като пространството около черна дупка. В Млечния път има точно такава област - свръхмасивната черна дупка в галактическия център Стрелец А*. Тя е заобиколена от цял ​​куп звезди и ако наоколо има червейна дупка, трябва да може да се открие въз основа на това как се движат тези звезди.

"Ако имате две звезди, по една от всяка страна на червейната дупка, звездата от наша страна трябва да усеща  гравитационното влияние на звездата, която е от другата страна. Гравитационното привличане ще повлияние през червейната дупка", обяснява космологът Деян Стойкович (Dejan Stojkovic) от Университет в Бъфало.

"Така че, ако картографирате очакваната орбита на звезда около Стрелец А*, трябва да се забележат отклонения от тази орбита заради звезда от другата страна, ако има наблизо червейна дупка".

Учените смятат, че звездата S2, която се върти доста близо до Стрелец А*, е идеален обект за подобни наблюдения.

Всъщност да се провери това няма да е лесно. Стрелец А* има маса 4 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето - тя е далеч и е доминиращата гравитационна сила в региона. Отделянето на нейния ефект от една или дори звезди би било много трудно.

И ако всъщност червейната дупка се намира вътре в хоризонта на събитията на черната дупка, както прогнозират някои теоретици, гравитационното влияние на звезда от другия край на червейната дупка, би било неразличимо от гравитационното влияние на черната дупка.

Според изследователите съвременните методи за наблюдение не са достатъчно точни, за да се регистрират отклонения в орбитата на тази звезда. Учените твърдят, че необходимите инструменти ще бъдат на разположение на човечеството за едно до две десетилетия.

Изследователите също така подчертават, че дори и да бъдат открити отклонения, те няма да бъдат достатъчно доказателство за съществуването на червейната дупка. Липсата обаче на такива смущения ще покаже, че Стрелец А* едва ли е тунел в пространство-времето. Също така според астрофизиците подобен метод няма да даде възможност да се установи дали червейната дупка е проходима или не. А това е от решаващо значение, тъй като ако червейната дупка е непроходима, тогава няма да може да се използва.

Observing a wormhole, De-Chang Dai and Dejan Stojkovic, Physical Review D