12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Гледайте на живо обявяването на Нобеловата награда за химия 2016 (стрийм)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 октомври 2016 в 12:2013570

На 5 октомври Шведската кралска академия на науките ще обяви последната за 2016-та Нобеловата награда в областта на природните науки - тази по химия.

Имаме възможност, благодарение на сайта Nobelprize.org, да видим на живо обявяването и представянето на лауреатите, най-актуалните новини около Нобелови награди 2016, пресконференциите на институции, определящи нобеловите лауреати, ексклузивни интервюта с членове на Нобеловите комитети.

Наградата ще бъде обявена в 12:45 ч (бълг. време)

Съгласно правилата на Нобеловия комитет, с имената на кандидатите, представени за наградата, ще бъде на разположение едва след 50 години. Ето защо, според традицията, имената на евентуалните кандидати за наградата са само предположения.

Според издателската къща Thomson Reuters, която традиционно показва своята прогноза за най-вероятните претенденти, с най-категорична заявка за Нобелова награда по химия.

Първата група претенденти включва Джордж Чърч (George Church) и Фен Чжан (Feng Zhang), номинирани за прилагането на технологията за редактиране на гени CRISPR-cas9 в клетките на мишки и хора

Джордж Чърч се смята за най-влиятелният учен в областта на синтетичната биология.

Джордж Чърч Фен Чжан

Чърч е професор по генетика в Харвардския медицински институт и  Масачузетския технологичен институт (MIT), катедра за здравни науки и технологии, както и ръководител на проекта Personal Genome. Чърч е известен с работата си в областта на секвенирането на генома и тълкуване на данните му, синтетичната биология и генното инженерство, персоналната геномика, както и в сравнително новата област на неврологията, който предлага картографиране на мозъчната дейност и създаване на "функционален конектом".

Втори е номиниран Денис Лоу (Dennis Lo Yuk-Ming) за работата му в областта на неинвазивната пренатална диагностика, позволяваща да се открие извънклетъчната ДНК на ембриона в кръвната плазма на майката. Това позволява да се открият някои генетични заболявания.

Денис Лоу

В третата група претенденти влизат Хироси Маеда (Hiroshi Maeda) и Ясухиро Мацумура (Yasuhiro Matsumura) за откритието на ефекта на повишена проницаемост и задържане на макромолекулярните лекарства - ключово откритие в лечението на рака. Това откритие помага за доставката на лекарства към туморите, например с помощта на наночастици.

Хироси Маеда Ясухиро Мацумура