20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Хъбъл засне нови величествени снимки на Юпитер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 август 2019 в 12:2857540
Снимка: NASA, ESA, A. Simon/GSFC, and M.H. Wong/UC Berkeley

На 27 юни Юпитер застана в позиция срещу Земята и Слънцето, наречена опозиция - подредени в една линия - и космическият телескоп Хъбъл засне удивителни снимки на планетата.

На снимките се забелязва огромната антициклонна буря, с диаметър по-голям от земния, и ветрове със скорост до 680 км/час, наречена Голямото червено петно.

Бурята се развива на около 5 километра над облаците в атмосферата на планетата и увлича съседните облаци в окото си, което подобно на земните урагани е относително спокойно.

Кредит: NASA, ESA, A. Simon/GSFC, and M.H. Wong/UC Berkeley

Въпреки, че Голямото червено петно съществува от около 350 години, в последните години снимките показват, че бурята се свива. Последните кадри го потвърждават. Учените все още нямат обяснение за смаляването на бурята.

Цветните ивици са поддържани от ветрове, духащи в противоположни посоки със скорости до 540 км/час, като тъмните се наричат пояси, а светлите - зони. Въпреки, че не е ясно какво ги създава, се смята, че зоните са оцветени от лед на амониеви съединения. Според НАСА е възможно газове от вътрешността на планетата да се издигат и да оцветяват облаците, но в зоните те са по-гъсти, отколкото в поясите.

Голямото червено петно не е единствената буря на Юпитер. Белите петна на снимката са други антициклонни бури, а издължените ивици над тях са циклони. Такива бури могат да съществуват с години и понякога да се сливат заедно.

Голямото червено петно и други антициклонни и циклонни бури. Кредит: NASA, ESA, A. Simon/GSFC, and M.H. Wong/UC Berkeley

Атмосферата на Юпитер е около 86% водород и 13,6% хелий. Останалите 0,4% са амоняк, метан и вода. Водородът е силно запалим, но в отсъствието на кислород не може да гори, което е причината атмосферата на планетата да не се взривява при сблъсък с метеорит.

Източник: Science alert - You Must See The Glorious New Photo Hubble Has Taken of Jupiter