Хиляди новооткрити растения могат да произведат нови култури или лекарства

Антония Петрова Последна промяна на 18 май 2017 в 12:47 5436 0

Снимка: Kew

1 730 нови растения са били открити през изминалата една година. Между тях са и видове, които могат да се окажат полезни за изхранването за хората в бъдеще.

Това разкрива годишен, втори поред, доклад за "Състоянието на световните растения", изготвен от британските ботанически градини Кew, съобщава New scientist.

Сред новите видове са и пет нови диви роднини на маниоката (Manihot esculenta) от Бразилия, които могат да помогнат в селектирането на нови варианти на третата най-важна хранителна култура в тропиците, която е издръжлива на сухи условия и болести.

Открити са и девет нови вида пълзящи растения от рода Mucuna (от които е кадифения боб), използвани за лечение на болестта Паркинсон.

И още - седем нови вида Aspalathus, от които произлиза чаят ройбойс. Сред тях е и нов вид пащърнак в Турция.

Кати Уилис (Kathy Willis), научен директор в Kew, обясни, че откриването на диви роднини на храните е изключително важно поради това, че културите са отглеждани за високи добиви и често губят своето генетично разнообразие и издръжливост на суша и вредители.

"Дивите роднини на посевите може и да нямат голяма реколта, но са оцелели хиляди години при различни климатични условия и в техния геном имат гени, които позволяват издръжливост", обяснява Уилис. "Трябва да успеем да вземем тези гени и да ги разпространим обратно в нашите култури, за да ги направим издръжливи в бъдеще", добавя тя.

Има нови области, които все още са отворени за проучване за нови растения, като например Колумбия, съобщи Уилис.

Снимка: Kew

Но в доклада, който разглежда както колко важни са растенията за хората, така и колко уязвими са те на заплахи като вредители и климатични промени, също се и отправя предупреждение, че някои новооткрити растения вече са силно застрашени.

Ще има "победители и победени" в опитите на растенията да се адаптират към последствията от промените на климата като повишаващите се температури, повече пожари и суши, и увеличаване на нивата на въглеродния диоксид във въздуха.

Растения с по-тънки листа, с по-добри стратегии за използване на водата, с по-дъброки корени и по-висока дървесна гъстота, ще се справят по-добре на промените, гласи докладът. Докато онези без подобни свойства ще трябва да се борят за оцеляване.

Докладът също така предупреждава, че селското стопанство ще търпи разходи и загуби от 540 милиарда долара на година, ако не се упражни контрол над агресивните вредители и болестите, разпространяващи се в международната търговия.

Един подобен вредител е бръмбарът Ясенов агрилус (Agrilus planipennis), инвазивен вид, който унищожава горите с ясен в САЩ и може да се разпростре и в Европа.

Потенциални бъдещи разходи за контролиране на вредителите и болестите по растенията ще дойдат в допълнение към настоящите разходи, които се правят по проблема. Европейският съюз само изразходва 196 000 тона пестициди на година в борба с плесените, бактериите и вредители като насекоми.

Снимка: Kew

Докладът, в който са взели участие 128 учени от 12 държави, разкрива и впечатляващи данни. Като това, че по света всяка година 340 милиона хектара с покрита с растения повърхност бива изгаряна при горски пожари. Това е колкото площта на цяла Индия.

И още - 28 187 вида растения имат употреба и в медицината, макар само 16% от тях да са цитирани в медицинските публикации и много видове имат различни имена, което предизвиква объркване и риск.

Много хора все още не разглеждат растенията като най-важното нещо, което е в основата на всички аспекти на живота на Земята и човешкото съществуване, коментира Кати Уилис. "Ние трябва да познаваме важните растения, естественият капитал, който получаваме от растенията, но също така къде са те и колко трябва да се грижим за тяхното опазване", подчертава още Уилис. "Този доклад е първата малка крачка в процеса на популяризиране на растенията, така че светът да започне да разбира тяхното значение", добавя тя.

Кати Уилис; Снимка: Kew

Сред другите резултати от доклада са:

Тази година докладът е фокусиран върху Мадагаскар, където 83% от съществуващите 11 138 растения не могат да бъдат открити никъде другаде на Земята. Най-малко 1 600 са заплашени от изчезване.

Нарастващ брой растения са със секвениран геном, за да се разбере повече за тяхната биология. Броят им вече е над 200, между които такива любими за консумиране видове като ананаса, ягодите, кафето, виното.

Над 6 000 вида растения са документирани като инвазивни.

Над 30 000 вида растения са поставени под защитата на международно търговско споразумение Cites, за да се осигури, че международната търговия не заплашва тяхното оцеляване.