26 септември 2020

Химическа обработка трансформира кожни клетки в неврони

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 август 2015 в 14:58 15760
Снимка: Dr. Wenxiang Hu

Два изследователски екипа от Китай независимо са разработили два различни метода за превръщане на кожни клетки в неврони под въздействието на химически вещества.

И двата доклада ще се публикуват в списание Cell Stem Cell, съобщава интернет страницата на списание Science.

Първият екип, воден от професор Ганг Пей (Gang Pei) от Шанхайския институт за биологични науки, изследвал ефекта върху човешките клетки на кожата на хиляди различни химикали и в края на краищата създал набора VCRFSGY, състоящ се от валпроева киселина, CHIR99021, "Репсокс", "Форсколин", SP600125, GO6983 и Y-27632. VCRFSGY работи на етапи и последователно създава желания ефект. Първата част от комплекта (VCRF) активира в клетките гена Tuj1, който е активен в невроните. Втората част (SGY) завършва превръщането. В резултат от кожните клетки се получават зрели нервни клетки - неврони.

Вторият екип, ръководен от проф. Хонг-Куи Дън (HongKui Deng) от Пекинския университет, е направил аналогични експерименти върху клетките на кожата на мишки. Той също успял да разработи набор от химически вещества, които превръщат тези клетки в нервни. Съставът на този набор е друг, но действа по подобен начин.

Тези две постижения са важни, защото до сега директно да се превръщат зрели клетки от едни тъкани в клетки на други тъкани, учени успяваха само като "присаждаха" в ДНК-то им съответните гени. Но този метод е дълъг и труден, а от друга страна, винаги има риск, че гените да попаднат не там, където трябва и да се развие рак. Химичните методи нямат тези недостатъци.