17 септември 2019
  •  Говорят медиците

Хокинг: Хората да внимават да не си вкарат смъртоносен автогол

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 януари 2016 в 11:3096345

Човечеството е застрашено от поредица опасности, които сами създаваме, смята проф. Стивън Хокинг, цитиран от ВВС.

Ядрената война, глобалното затопляне и вирусите, създадени чрез генно инженерство, са сред опасностите, които известният физик изтъква. Според него по-нататъшният прогрес в науката и технологиите ще създаде "нови начини, по които нещата да се объркат".

Според думите на физика, ако човечеството евентуално колонизира други планети, то ще успее да оцелее. "Въпреки че шансът за катаклизъм на планетата Земя за тази година е доста нисък, той расте с времето и се превръща в нещо сигурно за следващите хиляда или десет хиляди години", казва Хокинг. "По това време ние трябва да сме се разпръснали из космоса и другите звезди, така че катаклизмът на Земята да не сложи край на човечеството. Въпреки това ние няма да направим самоподдържащи се колонии в Космоса през следващите поне сто години, затова трябва да сме внимателни през този период".

Би Би Си определя като иронично, че такава видна фигура в науката определя научния прогрес сам по себе си като източник на нови заплахи. При по-ранни изказвания Хокинг обърна внимание на потенциалните рискове от изкуствения интелект, който може да стане толкова умен, че да предизвика унищожението на човеството. Той обаче твърди, че ще се намерят начини да се справим.

"Ние няма да спрем да прогреса, нито пък ще го обърнем, затова трябва да разпознаваме опасностите и да ги контролираме. Аз съм оптимист и вярвам, че можем."

Попитан за съвет към младите учени, проф. Хокинг казва, че те трябва да запазят чувството на любопитство спрямо "нашата огромна и сложна" Вселена.

"От моята собствена перспектива, това беше славно време да си жив и да правиш изследвания в теоретичната физика. Няма нищо друго като момента, в който извикваш "Еврика!", защото си открил нещо, което никой не е знаел преди това."

Професорът обаче казва и че бъдещите поколения изследователи трябва да внимават как научният и технологичен прогрес променя света и да помагат на широката публичност да го разбират.

"Важно е да се уверим, че тези промени водят в правилните посоки. В демократичното общество това означава, че всеки трябва да има основно разбиране на науката, за да прави информирани избори относно бъдещето. Затова комуникирайте ясно какво се опитвате да направите в науката и кой знае - може накрая вие също да го разберете".

koko 21.02 2016 в 20:45 5
междувременно половината население се занимава с религиозни извращения, а другата половина пазарува в моловете боклуци
Карл Сейгън 20.01 2016 в 18:05 4
Аз това съм го казал и написал в "Милиарди, Милиарди" преди много време. Четете ме.
поп Дръвчо 20.01 2016 в 14:46 3
Де да можех и аз празни приказки като него, ...

Но иначе е доказано че той е велик учен, но слаб комарджия. Не бих залагал на предвижданията му.
дядо 20.01 2016 в 13:22 2
Това което господ му е взел го е компенсирал с много прозорливост и акъл, така, че да бъдем внимателни и да се вслушаме в думите му за да не е късно после.
didо 20.01 2016 в 12:22 1