"Хуманно отгледано" месо? Не се ли лъжете?

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 август 2016 в 10:00 7957 1

Кредит www.renegadetribune.com

Учени изследват как хората възприемат продукти, които са направени от месо на животни, отгледани "хуманно", в малки ферми, и в "индустриални" условия, и показват, че убежденията на потребителите влияят на вкусовите им преценки.

Изследването, водено от Лиса Фелдман Барет (Lisa Feldman Bar­rett) от Североизточния университет, Бостън, е публикувано в списание PLoS ONE

Според общоприетото мнение, животните, които се отглеждат за клане в промишлени ферми страдат, докато са живи, тъй като се държат в затворени помещения и са хранени с хормони за бърз растеж и антибиотици.

Ако за да се облекчат страданията на животните, се отглеждат сред природата и им се дава само естествена храна, месото ще бъде по-скъпо, но има хора, готови да платят за него.

Така например, в САЩ, Канада и Австралия може да се купи месо с етикет "хуманно отгледано", получено от животни, които са отглеждани в сравнително малки ферми по строги стандарти. Но досега никой не е изследвал как знанието, че животното е отгледано "нехуманно" се отразява на възприятието на потребителя, пише в прессъобщение сайтът на университета.

Авторите предполагат, че между увереността на хората в това, че животните, са страдали, и вкусът на месото, който възприемат, има пряка връзка - съчувствието към животни ще доведе до това, че вкусът на месото ще им се стори по-лош. За да потвърдят тази хипотеза, изследователите провеждат три експеримента.

Първият от тях включва 117 участника, на които е предложено първо да прочетат две описания на месни продукти - в едното са описани крави, отглеждани "хуманно" в открити пасища и с органични фуражи, а в другото описание е заявено, че животните са отглеждани в промишлена ферма с антибиотици и хормони. След това на участниците в изследването са им дадени да опитат и да направят оценка на качеството на две еднакви парчета от органичнo сушено говеждо с различни етикети. На единия от тях пише, че месото е от "хуманно" отглеждана крава, а на другия - от крава, отглеждана в промишлена ферма. Също така, участниците трябвало да кажат колко биха склонни да плащат за двата вида месо. 

Първият експеримент показа, че участниците в проучването дават по-ниски оценки на месото, което е описано като промишлено произведено в сравнение с описаното като хуманно отгледано - въпреки че пробите са идентични. Илюстрация: YoungHee Jang.

Изследователите са установили, че участниците в проучването класират образецът, описан като промишлено отгледано месо, по-ниско по всички категории, включително вид, мирис, вкус и цялостно удоволствие от консумацията. Участниците са готови да платят 22% по-малко за пакет от шест унции за разлика от хуманно отглежданите във ферми, показвайки, както пишат изследователите, "че косвено поведението на потребителите се повлиява от убежденията".

Втория експеримент е подобен на първия, но с една значителна разлика. За да разберете дали етикетът "хуманно отгледано" подобрява вкуса на месото, или маркировката "индустриално отгледано" го влошава, експериментаторите добавили две описания. В контролното описание указват къде е купено говеждото месо, но не се споменава как е отгледано животното. В другото допълнително описание експериментаторите описват промишлена ферма в по-положителна светлина ("ферма +"). Преписват двете описания от първото проучване, така че те остават почти едни и същи като единствената разлика е за условията, в които се отглеждат животните. След това 248 нови участници са помолени да прочетат описанието и после да опитат същите четири парчета говеждо месо с различни етикети.

Участниците дават приблизително еднакви оценки за месото с контролното описание и месото с етикет "хуманно отгледано". Но говеждо месо с етикет "отглеждано в промишлена ферма" получава по-ниски оценки. Почти същите оценки получава и месото, описано като "ферма +".

"Предполагахме, че маркировката на продукта "хуманно отгледан" ще подобри вкуса, външния вид и други характеристики", - коментира Лиза Барет. - "Вместо това, открихме, че обозначението "отгледано в промишлени ферми" разваля впечатлението от продукта".


E. Anderson, L. Barrett / PLoS ONE, 2016

В третия експеримент, авторите на статията изследват как етикетите влияят впечатленията за вкусовите характеристики на продукта, по-специално неговата степен на соленост и сладост. 114 души опитват три еднакви парчета шунка. Едното от тях, контролното, няма описание, а другите две са придружени описание на прасета, отгледани в промишлени ферми и отглеждани "хуманно", към които този път са приложени и снимки на животните.

Очаквано, оценки на шунката, направена от "индустриално отгледани" прасета са по-ниски, отколкото на другите. Тя за участниците е като че ли по-солена, по-мазна и по-малко прясна от "фермерската".

Хората смятат, че нормата е кравите да пасат свободно в ливади, а не да са в тесни боксове, хранени с хормони и антибиотици. 

И трите експеримента потвърждават хипотезата, че представата на хората за начина, по който се отглежда месото, засяга възприемането им на продукта. Особено важно за авторите на статията е констатацията, че негативните убеждения влошават характеристиките на продукта за потребителя, а положителните убеждения почти не ги подобряват. Учените отдават това на това, че може би хората просто не мислят за произхода на месото, което ядат, а напомнянето за това им е неприятно. Може би потребителите идеализират условията, при които се отглеждат животните. Ето защо те смятат, че нормата е кравите да пасат свободно в ливади, а не да са в тесни боксове, хранени с хормони и антибиотици. Това си пролича, защото участниците възприемат контролното и "хуманно отгледаното" месо по еднакъв начин.

На това, как човек възприема храната влияят и културната среда, в която е израснал, и рекламата, и как, според мнението му е направен продуктът. Например, хората смятат скъпото вино по-хубаво от евтиното, дори ако опитват едно и също вино, но с различни етикети. Вкусът на кубче бульон е по-приятен, ако на етикета пише "богат вкус", а не "натриев глутамат". Кафето с етикет "екологично чисто" е по-добър от вкуса на кафето без етикет. Тези предубеждения влияят на предпочитанията на потребителите, както и решението за закупуване на един или друг продукт.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15914

1

поп Дръвчо

30.08 2016 в 19:14

Изводът от статията е че рекламата работи.