08 април 2020

Японският рентгенов телескоп Astro-H вероятно е аварирал

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 март 2016 в 10:0032671
Хитоми, японският рентгенов сателит. Снимка: JAXA

Японската космическа агенция (JAXA) съобщи вчера, че са загубили комуникация с рентгеновия астрономически спътник "Хитоми" (АСТРО-H), който стартира на 17-ти февруари тази година.

Към 16:40 ч японско време сателитът е трябвало да влезе в оперативна фаза, но от този момент не е осъществена връзка с него.

Изглежда спътникът, който след успешното стартиране се преименуван от ASTRO-H в Хитоми ( на японски "око"), се сблъсква със сериозни проблеми. Освен липсата на комуникация, в същото време е установена промяна в орбиталния период на Хитоми, както може да се види от изображението в този туит.

В други съобщения в Twitter се говори и за забелязани пет фрагмента в близост до спътника. Липса на комуникация, внезапна промяна в орбиталния период, фрагменти на радара - нещата наистина не изглеждат добре.

Японската космическа агенция (JAXA) в момента работи усилено, създаде авариен щаб, за възстановяване и разследване на причината за проблемите. Вчера е получен краткотраен сигнал от сателита - така, че надежда все пак има.

Досега на няколко пъти японската космическа програма е успявала след аварии да изведе до успешен край на пръв поглед неспасяеми мисии: Преди около десет години космическият апарат "Хаябуса" претърпя авария след кацането си на астероид, но японските специалисти успяха да го върнат на Земята и да донесе проби почва от астероида. Миналата година бяхме свидетели на невероятното завръщане на сондата "Акатсуки" към работната й програма в орбита около Венера, въпреки повредата в главния й двигател, станала преди 5 години.

Обсерваторията ASTRO-H е снабдена с два телескопа, които са предназначени за рентгеновия диапазон от 0.1 до 10 Kev (килоелектронволта).

Рейтинг :
28.03 2016 в 10:27 1
Ама че карък. Изглежда ударен.