Има планета с големината на Нептун отвъд Плутон, са уверени двама астрономи (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 януари 2016 в 08:00 18697 2

Кредит R. Hurt (IPAC)

Съществува планета около 10 пъти масата на Земята в покрайнините на Слънчевата система, на орбита не по-близо от 200 пъти разстоянието между Слънцето и Земята. Това твърдение, подкрепено с доказателства от двама американски астрономи е публикувано в The Astronomical Journal на 20 януари.

Планетата не е наблюдавана директно. Константин Батигин (Konstantin Batygin) и Майк Браун (Mike Brown) от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена са установили нейното наличие по странните орбити на други, по-малки тела, съобщи New Scientist.

Ако се потвърди, че планетата съществува, тя може да открадне титлата "Девета планета", изгубена от разжалвания Плутон.

По ирония, Браун, който нарече себе си "плутоноубиец" (plutokiller) в Twitter, е този, който допринесе за падението на Плутон. През 2005 г. той открива подобен по размер на Плутон обект, сега известен като Ерида, обитаващ далечната област на Слънчевата система, наречена Поясът на Кайпер. А по-рано, през 2003 г. Браун открива най-далечният наблюдаван обект от Слънчевата система, обекта Седна с размери около 2/3 от тези на Плутон. Тези негови открития доведоха до прекласифицирането на Плутон като планета-джудже.

Браун, заедно с други астрономи продължиха да проучват Пояса на Кайпер и откриха няколко малки ледени обекти. Анализирайки данните за орбитите на пет от тях с комбинация със Седна, Браун е стигнал до извода, че само съществуването на една планета може да обясни параметрите на орбитите на тези тела.

Според симулациите на двамата астрономи планетата обикаля по издължена орбита, наклонена спрямо равнината на орбитата на Земята около противоположната страна на Слънцето на шестте по-малки тела.  Орбитата на планетата е най-малко 200 пъти по-далеч от Слънцето, отколкото Земята, а обиколката й е с период между 10000 и 20000 земни години. Химичният й състав е подобен на този на газовите гиганти Уран и Нептун. Батигин и Браун предполагат, че обектът е изхвърлен преди 4,5 милиарда години от протопланетнния диск близо до Слънцето.

За Браун от трите си големи открития - Ерида, Седна и последната потенциална планета, последното е най-сензационно. "Да се "убие" Плутон бе забавно. Намирането на Седна бе интересно от научна гледна точка, но това, това е една глава над всичко останало" - споделя астрономът пред изданието Science.

Според астрономите е още рано да се мисли за име на новия член на семейството на Слънцето. Засега Браун и Батигин я наричат ​​"Деветата планета" (Planet Nine) или "Планета Х".

Констатациите на учените, все още не са пряко доказателство за съществуването на новата планета. Естествено откритието ще бъде признато, когато планетата се види през телескоп. Затова Браун и Батигин са резервирали време в японската обсерватория Субару в Хавай като за потвърждението за съществуването на планетата ще трябват поне пет години. Вероятността за грешка на Браун и Батигин е 0,007%.

"Това е като да откриеш нов континент на Земята" - отбеляза Браун.

21.01 2016 в 16:07

Точно това си мислех.....

21.01 2016 в 11:12

Разгеле. След толкова много години, най-накрая ще "открият" Нибиру. Само не знам защо възнамеряват да измислят име на планетата, като още от времето на шумерите се знае как се казва тя.