Имунитетът към COVID-19 може да продължи над шест месеца

Ваня Милева Последна промяна на 25 ноември 2020 в 05:51 5245 0

Следите от коронавирус (в зелено) в чревните клетки могат да помогнат да се обучи реакцията на антителата на човек за по-добро разпознаване на вируса. Кредит: C. Gaebler et al/bioRxiv.org 2020

Публикувани са доказателства, че коронавирусът предизвиква потенциално трайна защита при някои хора, прекарали COVID-19, като имунитетът може да продължи поне шест месеца, ако не и повече.

Имунните протеини, наречени антитела, все още се откриват у хора, възстановили се от COVID-19, шест месеца по-късно. Нещо повече, протеините са изострили своите умения в борбата с коронавируса, съобщават изследователи в проучване, публикувано в сайта за препринти bioRxiv.org. Остатъците от вируса, останали в червата след изчезване на симптомите, могат да помогнат на имунната система да работи за усъвършенстване на този отговор.

Изследването предсказва и колко дълго ваксинацията може да осигури защита. Очаква се имунитетът от ваксина да продължи толкова дълго и дори по-дълго от естествения имунитет.

Антителата, представляващи имунни протеини, които се свързват с микробите, за да се справят с инфекцията, са част от имунната защита на организма. Хората обикновено изработват голямо разнообразие от антитела по време на инфекция. Тези протеини могат да разпознават различните повърхности на вирусите - като швейцарско ножче, способно да работи върху различни части на вируса - и да се развиват с течение на времето, за да разпознаят по-добре целта си.

Шест месеца след инфекция с коронавирус, причиняващ COVID-19, наречен SARS-CoV-2, хората изглежда вече са изградили арсенал от антитела, които са не само по-мощни от разработените в началото, както се наблюдава при други инфекции - тези антитела могат да разпознават и мутирали версии на вируса, установяват изследователите. Освен усъвършенстяането на антителата, дълготрайните имунни клетки, които произвеждат антитела, наречени мемори В клетки, се задържат в кръвта, готови да започнат бърза реакция, ако организмът е изложен отново на вируса.

„Основната идея е, че имунният отговор се запазва“, отбелязва Хулио Лоренци (Julio Lorenzi), вирусен имунолог от Университета Рокфелер в Ню Йорк. „Виждаме, че тези В клетките оцеляват с течение на времето, а антителата шест месеца след инфекцията са дори по-добри от началото на инфекцията.“

В проучването Лоренци и колеги му анализират антителата, които 87 души са изработили срещу коронавируса за един и шест месеца след развитието на симптомите. Въпреки че нивата на антителата в кръвта намаляват, имунните протеини все още се откриват след шест месеца. Важното е, че нивата на мемори В клетките са били стабилни, както показва оценка на 21 от 87 участника - знак, че тези клетки могат да останат в тялото за известно време.

Други проучвания намекват, че В-клетките могат да продължат активността си повече от шест месеца при възстановени пациенти с COVID-19. Предварителните резултати от едно проучване разкриват, че мемори В-клетките, както и другите клетки, участващи в имунната памет, известни като Т-клетки, намаляват бавно в кръвта, съобщават изследователи на 16 ноември на bioRxiv.org. Това бавно намаляване може да означава, че имунитетът може да продължи години, поне при някои хора.

Нещо повече, Лоренци и неговият екип установяват, че В клетките усъвършенстват антителата, които създават в продължение на пет месеца, за да генерират протеини, които са по-добри в разпознаването на коронавируса. При анализ на клетки от шест души изследователите откриват промени в генетичните инструкции, които В клетките използват, за да произвеждат антитела, знак, че В клетките изработват нови вариации.

Някои от по-новите антитела по-добре в предотвратяването на заразяването на нови клетки от вирусите, а някои дори могат да се прикрепят към вирусите с мутации в протеина на шипа, който помага на коронавируса да проникне в клетките гостоприемници. Такива широко свързващи антитела могат да затруднят вируса да избегне разпознаването си от имунната система.

Констатациите са обнадеждаващи, казват експертите, въпреки че все още не е ясно дали хората с признаци на имунитет като антитела са напълно защитени от реинфекция - наречена "стерилизиращ имунитет" - или просто биха се разболели по-леко, ако бъдат реинфектирани.

„Когато започнаха да излизат първите проучвания за отговорите на антитела към SARS-CoV-2, всички се възмущаваха, че отговорът е потенциално дефектен“, коментира Нина Лунинг Прак (Nina Luning Prak), имунолог от Университета в Пенсилвания.

В клетките могат да се научат как да създават по-добри антитела срещу SARS-CoV-2 с течение на времето, с помощта на запас от вирусни протеини, който остава скрит в червата, след като вирусът се е изчистил от останалата част на тялото. От ранните дни на пандемията изследователите документират наличието на генетичен материал от коронавирус в изпражненията на някои заразени хора.

В новото проучване седем от 14 възстановени пациенти с COVID-19 са имали доказателства за коронавируси в чревната тъкан, установиха изследователите. Изображенията от електронна микроскопия на проба от един пациент разкриват как изглеждат непокътнатите вирусни частици, украсени с корона от протеинови шипове, отличителна черта на коронавирусите.

В момента не е ясно дали вирусните частици, наблюдавани в червата, всъщност помагат на имунната система да се усърършенства в разпознаването на коронавируса, още по-малко дали тези парчета идват от инфекциозни или мъртви вируси, коментира Лоренци. „Това е възможност“, но изследователите трябва да проучат повече хора, за да разберат това.

C. Gaebler et al. Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2. bioRxiv.org. Posted November 5, 2020. doi: 10.1101/2020.11.03.367391.

D.F. Robbiani et al. Convergent antibody responses to SARS-CoV-2 in convalescent individuals. Nature. Vol 584, August 20, 2020, p. 437. doi: 10.1038/s41586-020-2456-9.

A. Sokal et al. Maturation and persistence of the anti-SARS-CoV-2 memory B cell response. bioRxiv.org. Posted November 17, 2020. doi: 10.1101/2020.11.17.385252.

J.M. Dan et al. Immunological memory to SARS-CoV-2 assessed for greater than six months after infection. bioRxiv.org. Posted November 16, 2020. doi: 10/1101/2020.11.15.383323.

Източник: Immunity to COVID-19 may persist six months or more, ScienceNews