Изкуство и дрогa са свързани в скални пещерни рисунки

Ваня Милева Последна промяна на 25 ноември 2020 в 00:05 5061 0

Кредит: Devlin Gandy

Знакът, нарисуван от индианците на тавана на една от пещерите в Калифорния, се оказа изображение на халюциногенно растение, родствено на нашия татул, растение, което местните племена са използвали в своите ритуали.

Наркотиците и изкуството се вплитат от векове, но има малко археологически свидетелства, които да покажат колко дълбока е връзката между употребата на наркотици и човешкото творчество.

Отдавна има доказателства, че ранните местни индианци, населявали Калифорния, са използвали определен вид растения, за да влязат в състояния на транс, но археологичните свидетелства са малко. Сега екип от учени може да е намерил отговор на необичайно място - в картина на тавана на пещера.

Използвайки усъвършенствана технология за изследване на влакнести останки от тези халюциногенни цветя на микроскопско ниво, изследователите откриват необичайна връзка между цветята и картините в пещерата. Констатацията може да отмени преобладаващия консенсус за това как и защо са били използвани тези халюциногени.

В новото проучване, публикувано в понеделник в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences, изследователите анализират снопове растителни влакна, които  намират вклинени в тавана на скалната живопис в пещерата Pinwheel, в планината Сан Емигдио в Калифорния.

На тавана на пещерата има картина, която изобразява въртяща се спирала, разплитаща се от кръгла точка в центъра. Смяташе се, че спиралата представя индивидуалното преживяване на шамана, но новият анализ предполага, че всъщност това е рисунка на местно халюциногенно цвете - Датура на Райт (Datura wrightii).

Тази област в исторически план е била и все още се счита за част от територията на чумашите и сега е представена от индийското племе Tejon.

Сега учените смятат, че рисунката на скалното колело представлява самото цвете вместо транс-опита на шаман. Кредит: Devlin Gandy

Екипът първо използва 3D цифрова микроскопия, за да изследва влакната, търсейки доказателства за следи, че тези снопчета влакна, наречени куиди, някога са били дъвчени и след това залепени в тавана.

Изследователите откриват такива следи в повечето снопове, а някои от тях са датирани към 1523 г. - преди колонизацията.

След това е направен химически анализ, за ​​да се потърсят халюциногенни компоненти, за които е известно, че се намират в това растение, включително скополамин и атропин.

И накрая, за да приключи със загадката, екипът използва сканиращ електронен микроскоп, за да направи окончателното решение, че снопчетата наистина са от растението Datura wrightii.

Авторите предполагат, че всеки отделен кид вероятно е единична доза от халюциногена.

Подобно на скалната рисунка, цветето на датурата се завива във форма, подобна на изображението на въртящото се колело в пещерат. Кредит: Melissa Dabulamanzi

Откритието е първият пример за халюциногени, открити на в скална живопис. Но това също променя историята, която археолозите са разказвали за тези местни народи, според съавтора на изследването Дейвид Робинсън (David W. Robinson). Робинсън е преподавател по археология в Университета на Централен Ланкашър.

„[Това] ни разказва много за това как [тази общност] е интегрирала скалното изкуство и ритуала в ежедневието си“, обяснява Робинсън.

"Хората са правили това буквално точно под картините. Дори ако действителната консумация на датура да се е случвала по различно време, изкуството постоянно е напомняло за важността на растението и неговата централна роля в общество", коментира изследователят.

Сравнение на размера на влакната с картината на въртящото колело на място. Кредит: David W. Robinson

Робинсън и колегите му откриват свидетелства, които предполагат, че пещерата е била  използвана активно - има следи от дейности като лов, събирателство, готвене, хранене и складиране.

„[Това] доказателство в пещерата Pinwheel показва, че халюциногените са били вземани в групов контекст и че изкуството предава екологията на растението зад транса, а не изображенията, наблюдавани по време на транса“, отбелязва Робинсън.

"Вместо да бъде частен ритрийт на шаман, изключващ всички останали, мястото на скалното изкуство е дълбоко значимо място за приобщаване (включване) на цялата общност."

Справка: Datura quids at Pinwheel Cave, California, provide unambiguous confirmation of the ingestion of hallucinogens at a rock art site