Излекуваха плъхове от алкохолизъм с лазер

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 март 2019 в 13:07 6633 0

Учени твърдят, че са намерили начин да избавят плъхове, зависими от алкохола, чрез въздействие на определени неврони в мозъците им с лазерни лъчи - промяна, която те наричат „превключване“.

Алкохолната зависимост е една от най-честите, тежки и деструктивни форми на пристрастяване. Не винаги е възможно пациентите сами да се отърват от нея, и за момента лекарите все още не са наясно какъв „бутон” в организма да натиснат, който изведнъж да „изключи” желанието за пиене. Но учените от Scripps Research са успели да направят точно това, а постижението е описано в статия, публикувана в списание Nature Communications.

Предишни лабораторни експерименти вече показаха, че клетките на централното ядро ​​на амигдалата, ключов регулатор на емоциите и паметта, играят важна роля в зависимостта от алкохола. Освен това, злоупотребата с алкохол променя нивата на някои хормони в амигдалата - например при хората с тежък алкохолизъм се натрупва кортиколиберин в периода на въздържание. Като блокират чувствителните към него рецептори, животните могат значително да намалят симптомите при отказ от употреба на алкохол.

"Вълнуващото в това откритие е, че успяхме да контролираме мотивацията за пиене на алкохол при силно зависими лица с просто обръщане на ключа," заяви пред Digital Trends професор Оливие Джордж (Olivier George) от Scripps Research.

Професор Джордж и неговите колеги решават да тестват ефектите от точковото въздействие върху чувствителните на кортиколиберин неврони в амигдалата. За това използват вече почти класическите методи на оптогенетиката: лабораторни животни са подложени на генетични манипулации, така че целевите им клетки започнаха да реагират на лазерно излъчване  с определена дължина на вълната.

Моделните животни, демонстриращи тежки форми на алкохолна зависимост, са подложени на тази процедура с пълно блокиране на кортиколиберин-рецепторните неврони. И наистина, симптомите на алкохолизъм изчезват и желанието за пиене - също, въпреки че веднага се връщат веднага щом ефектът върху клетките с лазера прекъсне.

"Чрез имплантиране на оптични влакна дълбоко в мозъка и включване на лазер, който потиска тези неврони, бихме могли драстично да намалим желанието за пиене на алкохол и физическите симптоми на абстиненцията”, разказва професор Джордж.

А при хората - кога?

Не се вълнувайте твърде много от перспективата за ново лечение на хора алкохолици, произтичащо от изследването, което наскоро бе публикувано в списанието Nature Communications. Въпреки че изследователите на Scripps се надяват резултатите от работата им да се приложат, те предупреждават, че може да минат десетилетия, преди технологията да е готова за тестване върху хора.

„Тази работа изисква използването на най-съвременни технологии, които все още не са одобрени за употреба при хора, така че може да са нужни от 15 до 30 години, преди да видим алкохолици с мозъчни импланти, които да им помогнат да контролират желанието си”, обяснява Джордж за Digital Trends.