15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Изненада! Жирафите са всъщност четири вида, а не един

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 септември 2016 в 16:3638760

Досега се смяташе, че всички жирафи принадлежат към един и същи вид (Giraffa camelopardalis), който в различните части на Африка има няколко подвида.

Учените от Центъра за изследване на биоразнообразието Senckenberg и Университета на Франкфурт (Германия), водени от генетика Аксел Янке (Axel Janke) успяха да докажат, че всъщност има четири вида жирафи.

Статията, описваща новата таксономия на най-високите бозайници, е публикувана в списание Current Biology.

Инициатор на изследването е Джулиън Фенеси (Julian Fennessy) от Фонда за опазване на жирафите в Намибия.

Той се интересувал от това, доколко са близки генетично жирафите, живеещи в различни части на Африка. Това е важен въпрос, от който зависи дали може да се преместват жирафи от един национален парк или резерват в друг, разпръснати по черния континент и дали няма да се смесят недопустимо отделните подвидове (видове) от гледна точка на тяхната защита.

Фенеси и екипът му вземат ДНК проби (с помощта на кожна биопсия) от 190 жирафи от различни части на Африка (включително в онези области, където има гражданска война), и ги изпращат до Германия на Аксел Янке. Анализирайки пробите, немските учени стигат до извода, че това са четири вида, а не един, а разликата между тях е не по-малко от колкото е между кафявите и белите мечки.

Ето кои са четирите вида жирафа, отделени от Янке:

1. Южен жираф (Giraffa giraffa),
  2. Масайски жираф (G. Tippelskirchi),
  3. Мрежест жираф (G. Reticulata)
  4. Северен жираф (G. Camelopardalis).

"Бяхме много изненадани, защото вариантите в структурата и цвета на тялото между жирафите в естествената им среда са много ограничени, а екологичните условия са им сходни" - коментира Янке.

Териториално разпределение на видовете и подвидовете жирафи в Африка.

Това откритие е изключително важно, тъй като налага да се преразгледа цялостната стратегия за опазване на жирафите в дивата природа (и тяхното отглеждане в плен). Например, северните жирафи в дивата природа са само 4750 броя, а мрежестите - 8700, което ги поставя на едно ниво с най-застрашените видове бозайници.