22 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Изследваха наноструктурите и механичните свойства на яйцата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 април 2018 в 09:3118510

Въпросът как яйчната черупка издържа на външни въздействия, но се пука при най-малък натиск отвътре, намери поредния си отговор благодарение на работата на международна група учени.

Резултатите от изследванията на наноструктурите и механичните свойства на птичите яйца са публикувани в списание Science Advances.

Яйцата на птиците и на предшествениците им динозаврите формират твърда, защитна биоменерализирана камера за растящия ембрион - еволюционна стратегия, която съществува от стотици милиони години.

За да проучат структурата и механичните свойства на черупката, учените използват фокусиран йонен лъч, с който е възможно да се отдели много тънък слой от повърхността на материала. По други начини е трудно да се изследва черупката поради нейната чупливост.

Яйчната черупка съдържа както органични, така и неорганични съединения, включително протеини и съдържащи калций минерали. За здравината на черупката, според авторите, отговаря протеинът остеопоетин, който участва в образуването на костна тъкан.

Но това, което е по-важно, съставът на черупката не остава постоянен. В началото съдържа много калций, което я укрепва и защитава пиленцето. С нарастването на ембриона, калций става необходим, за да образува кости и други тъкани. Вътрешният слой на черупката започва да се разтваря, давайки калций на растящия организъм, а яйчната черупка става по-крехка. Авторите наблюдават как се променя структурата на вътрешната стена всяка минута.

"Около 10-20% от пилешките яйца се счупват или пукат, което увеличава риска от инфекция със салмонела. Разбирането за това как минералната наноструктура осигурява здравината на черупката, ще позволи да се изберат желаните характеристики на кокошките на генетично ниво, за да се получат по-здрави яйца и да станат продуктите по-безопасни", - заключават авторите на изследването.