22 септември 2020

Каква полза имат слънчогледите да се обръщат към слънцето (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 август 2016 в 09:39 121141
Снимка: Ради Христов

Младите слънчогледови растения нарастват, проследявайки движението на Слънцето - в края на деня те "гледат" на запад, но се преориентират на изток всяка нощ. Когато цветът узрее, те замръзват с "лице" на изток. Ново изследване показа защо е полезна тази тяхна способност да се ориентират в пространството.

Способността на слънчогледите да завъртат цвета си, следвайки слънцето е известна и на децата. Но дали растението наистина "следи" слънчевия диск и се влияе от движението му или това е следствие на някакъв вътрешен фактор? И защо въобще го правят слънчогледите?

Няколко прости, но ефектни експерименти на Стейси Хармър (Stacey Harmer) и колегите й дават отговор на тези въпроси, разказва списание Science.

В началото учените просто връзвали растения, не позволявайки им да се завъртат или обръщали саксии, за да нарушат естествения им ход на движение. И в двата случая листата на растенията са били средно с 10% по-малко, отколкото техните съседи, които безпрепятствено са се обръщали към слънцето.

Освен това биолозите провели експерименти в затворени, изолирани помещения с изкуствено осветление, което автоматично имитира движението на Слънцето. Цикълът на това движение заемал не 24 часа, а цели 30. Но растенията отказват да се адаптират към този режим. Техните завъртания губят синхрон и го се връщат към нормалното само след като осветлението минава на 24-часов цикъл. Този прост експеримент, според Стейси Хамър, показва, че денонощните движения на слънчогледите не се регулират толкова от външни фактори, а от вътрешни, свързани с циркадианните ритми.

Зрелият цвят вече не се върти, но застива в точно определена позиция - обърнат на изток. Според учените това не е случайно. Те сравнили количеството опрашващи насекоми, които посещават саксиите, обърнати на запад и тези с друга ориентация. Оказало се, че обърнатите на изток цветове се опрашват много по-интензивно. Те се затоплят по-бързо в студените сутрини и успяват да привлекат пет пъти повече насекоми.

Когато си растение, движението е реално трудна работа и не си струва да се прави заради дреболии.