Каменни сечива доказват, че хората в Индия са оцелели след вулканично суперизригване преди 74 000 години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 27 февруари 2020 в 00:27 8769 0

Кредит Christina Neudorf

Снимка на обекта Даба, в Индия. Археологическите изкопи се виждат отляво на снимката.

Преди около 74 000 огромно вулканично изригване предизвиква "вулканична зима", продължила около десетилетие, която води до охлаждане на планетата за хилядолетия и води до изчезването на ранни хора и бозайници. Или поне така е считано досега.

Днес, нови доказателства, публикувани в Nature Communications, предполагат, че докато изригването на вулкана Тоба е наистина едно от най-големите през последните 2 милиона години, може би то не е заличило ранните човеци, а напротив, доказва, че видовете са били адаптивни по време на климатична катастрофа.

Предишните теории предполагат, че вулканичните изригвания погубват много ранни човешки популации, почти довеждайки вида до изчезване. Според тази теория, малкото Homo sapiens, които оцеляват в Африка по това време, развиват социални, символни и икономически стратегии, които им позволяват наново да се заселят в Азия около 14 000 години след изригването. Новото проучване противоречи на тези теории, предполагайки, че хората в Индия оцеляват след вулканичното изригване, въпреки, че след това измират и не допринасят за съвременния генетичен фонд на човечеството.

Разположение на археологическия обект Даба. Кредит: Clarkson et al., Nature Communications

"Археологическите записи показват, че въпреки хората понякога да проявяват забележително ниво на устойчивост на предизвикателства, също е ясно, че те не винаги процъфтяват за дълъг период от време", обяснява професор Майкъл Петралия от Института Макс Планк.

Археолозите датират 13 седиментни проби от слой на 80 000 години от обекта в Даба, в Централна Индия и откриват богата колекция артефакти от период от 55 000 години около изригването на вулкана. Каменните инструменти, открити близо до Тоба, приличат на онези от средата на каменната ера в Африка и някои от най-ранните артефакти в Австралия, което предполага, че популации, използващи оръдия на труда в средата на палеолита, са живели в Индия преди и след изригването, запълвайки така "огромна празнина в хронологията" на историята на човечеството.

Каменни сечива, открити в Даба, съответстващи на слоевете на суперизригването на вулката Тоба. Кредит: Clarkson et al., Nature Communications

"Популациите в Даба са използвали каменни инструменти, подобни на оръдията, използвани от Homo sapiens в Африка по същото време. Фактът, че тези инструменти не са изчезнали по времето на суперизбухването на Тоба или не са се променили значително скоро след това, показва, че човешки популации са оцелели след т. нар. катастрофа и са продължили да създават оръдия, с които да променят средата си", разказва водещият автор на изследването професор Крис Кларксън (Chris Clarkson) от Университета на Куинсленд.

Седиментният анализ предполага и че охлаждането на планетата след изригването на Тоба не е толкова екстремно, колкото се подозира и може би всъщност не е причината за последващия ледников период. Изследването подкрепя хипотезата, че човешки популации са живели в Индия преди около 80 000 години и вероятно са оцелели едно от най-големите вулканични изригвания в последните 2 милиона години.

Индия е "критичен географски кръстопът" за разбирането как ранните Homo sapiens се разпространяват от Африка към Азия и по-далеч. Фосилните доказателства от изследването предполагат, че хората мигрират от Африка и се разпростират през Евразия и се смесват с древни човеци като неандерталците преди края на охлаждането преди 60 000 години.

Източник: IFLScience - Ancient Humans Likely Survived "Volcanic Winter" Spurred By Super Eruption 74,000 Years Ago, New Theory Proposes