13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Касини премина през най-опасния Сатурнов пръстен (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 май 2017 в 00:0645560

Космическият апарат "Касини" завърши шестото си гмуркане между Сатурн и неговите пръстени на 28 май, като това бе най-опасното преминаване на апарата, който навлезе направо през вътрешния ръб на D пръстена на Сатурн, съобщи Space.com.

Космическият кораб, който е резултат от сътрудничеството между НАСА, Европейската космическа агенция и Италианската космическа агенция, изключи и обърна чинията на антената пред себе си като щит по време на преминаването за първи път, откакто направи първото си гмуркане през пръстените през април. За това гмуркане учените не знаеха дали района между пръстените и Сатурн е свободен от отломки.

Това гмуркане е първото от четирите преминавания през рехавия най-вътрешен пръстен на планетата. Космическият апарат ще направи преминаването към 10:22 EDT (17:22 българско време), но учените не очакват да се свържат с него преди 23:29 EDT (06:29 на 29 май бълг. време), след като апаратът вече ще е в състояние да се обърне и да се възстанови контакта си със Земята.

Изследователите определят 6-минутен период, когато "Касини" е най-вероятно да се сблъска с пръстенови частици. През това време инструментът, предназначен да идентифицира радио- и плазмени вълни ще може да открие плазмени облаци, докато частиците удрят антенната чиния. Инструментът стърчи извън чинията, което му позволява да направи оценка на частиците, докато останалата част от кораба е защитена.

По време на тази обиколка около Сатурн "Касини" ще заснеме ръба на пръстените А и Е на планетата, както и пространството между тях, за да се проучи структурата на пръстените и как техните частици взаимодействат. Той също така ще използва радарен инструмент за сканиране на целия път от външния ръб на А пръстена през С пръстена.

Следващата гмуркане "Касини" също ще го преведе през границата на D пръстена, макар и не толкова далеч и че ще има още две възможности след това, за да се изследва рехавия най-вътрешен пръстен на планетата.

След като "Касини" завърши всичките си 22 гмуркания през пръстените, ще започне финалната фаза на мисията си - "Grand Finale". Космическият кораб ще потъне в атмосферата на Сатурн на 15 септември в най-опасното си и фатално гмуркане. Космическият апарат ще изпраща данни към Земята, докато не загуби контакт и изгори. Маневрата ще защити спътниците на Сатурн от всяко по-нататъшно замърсяване със земни микроорганизми и ще събере ценни подробности за атмосферата на планетата в последните си мигове.