„Кеплер“ откри четири нови планети, две от тях може да са обитаеми

От пролетта на 2009 г. досега телескопът е открил повече от 2300 чужди светове

Катя Димитрова Последна промяна на 19 юли 2016 в 17:00 6019 0

Кредит NASA/JPL

Космическият телескоп на НАСА „Кеплер“ е открил четири нови скалисти планети в орбита на една и съща звезда. Възможно е на две от тях да има живот, съобщава Американската космическа агенция.

Четирите екзопланети обикалят червено джудже, наречено K2-72, което се намира 181 светлинни години от Земята в съзвездието Водолей. Четирите планети са между 20 и 50% по-големи от нашата.

Две от четирите планети, наименовани K2-72c и K2-72e, изглежда са в "обитаемата зона" на звездата, в която, засега теоретично, има вода на повърхността, коментират учени, цитирани от сайта Space.com. Такива места астрономите наричат "Зона на обитаемост" - област около звездата с подходяща температура - нито твърде висока, нито прекалено ниска, за да е водата в течно състояние - ключов компонент за живота такъв, какъвто го познаваме.

При K2-72 обитаемата зона е много по-близо от тази на Слънцето. Например, K2-72c завършва една обиколка около звездата на всеки 15 земни дни. На K2-72e това ѝ отнема 24 наши дни, така че двата обекта със сигурност са по-близо до звездата си, отколкото е Меркурий до Слънцето.

Четирите планети са сред новите 104 новооткрити от „Кеплер“ чужди светове. Телескопът, предназначен да търси земеподобни планети, обикаля Слънцето, използвайки фотометър, който следи яркостта на над 145 000 звезди в определен диапазон на видимата светлина. Данните от тези наблюдения се анализират с цел да се открият периодични промени на светлината на звездите, които посочват присъствието на планети.

От пролетта на 2009 г. досега „Кеплер“ е открил повече от 2300 екзопланети. Още 2000 обекта чакат още наблюдения и анализи.