24 юли 2019
  •  Говорят медиците

Кислородът в земната атмосфера се е появил благодарение и на гъбите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 декември 2017 в 15:4228490
Разрез на пласт вкаменено блато от периода девон с очертания на растения и гъби

Гъбите доставят фосфора за първите растения, необходим за фотосинтезата като по този начин са помогнали на растенията да напълнят с кислород атмосфера на Земята.

Проучването е публикувано в списание Philosophical Transactions B.

Първите едноклетъчни растения са живели в наситената с въглероден диоксид атмосфера на палеозоя. За да виреят са се нуждаели от фосфор, който не е било толкова лесно да се получи от околната среда, ако нямат корени, които да изсмукват  разтвори на соли от почвата, включително съдържащи фосфор. Но клетъчните растения не са имали корени. Съдейки по фосилите от растенията от девона, палеобиолозите са установили, че растенията от това време са живели в симбиоза с гъби, от които са получавали фосфор в замяна на свързан въглерод.

Земната атмосфера по време на появата на първите фотосинтезиращи растения на сушата е била много различна от съвременната. В нея е имала много въглероден диоксид - повече от 1100 ppm (сега концентрацията на CO2 е само 400 ppm, а еколозите смятат това ниво за опасно). Земните растения постепенно създават кислорода в атмосферата, подходящ за появата и развитието на животните - включително и на хората. Но сами растенията не биха могли да се справят - поне в началото, когато не са имали корени (първите растения сс били едноклетъчни и не са имали корени), за да абсорбират от почвата разтворените соли на фосфор-съдържащите киселини (а фосфорът е необходим за фотосинтезата).

По вкаменените отпечатъци от девонската флора палеобиолозите са установили, че растенията от онова време са живели в симбиоза с гъби. Особено много гъби са открити в вкаменелости в речните масиви вШотландия - тези находки са в  основата на хипотезата, че гъбите са играли важна роля в палеозойската екосистема.

Палеобиолози от Университета в Лийдс (Великобритания) измерват колебанията в концентрацията на СО2 и кислорода в контейнери с растения и различни видове съвременни симбиотични гъбички. След това, на базата на експерименталните данни, учените моделират промяната в състава на атмосферата на древната Земя и стигат до извода, че симбиозата на растения и гъби може да е оказала значително влияние върху образуването на съвременната земна атмосфера.