Кой има най-здравия стомах в света

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 октомври 2015 в 15:26 8449 0

Кредит wikipedia

Стомахът на Евразийския черен лешояд (Aegypius Monachus) отделя такава стомашна киселина, която му позволява да преработи не само биологично опасната мърша, а дори и метал.

Геномът на черния лешояд е бил успешно секвениран в Националния институт за наука и технологии на Улсан в Южна Корея. Резултатите са публикувани в списание Genome Biology.

Според учените, генетичните характеристики на тези птици, обитаващи планините и степите от Испания до Корея, им дават две биологични предимства: здрав стомах и силна имунна система. Особеният състав на стомашната киселина позволява на черния лешояд да преработва мърша, а имунната система го защитава от опасните вируси и микроби в разлагащото се месо.

Според корейските учени Евразийският черен лешояд не е податлив на ботулизъм и бацила Bacillus anthracis, причинителят на антракса. "Техният организъм също така се справя с болести като бяс, свински грип и много други, които са фатални за повечето други мършояди" - коментира генетикът Чонг Бак (Jong Bhak) от Института Улсан.

Учените смятат, че са открили най-здравият стомах в света сред съществуващите живи организми. "Киселината в него е достатъчно силна, за да се разложат не само кости, но също така и метал", - заяви Чонг Бак.

Изследователите също така са сравнили гените на черния лешояд и символа на Съединените щати - американския белоглав орел. Установено било, че тези птици може би имат общ прародител, който е живял преди около 18 млн години.

Черният лешояд е птица от семейство Accipitridae. Размахът на крилата му е до три метра. Броят на птиците постоянно намалява, например, в Северна Африка, са изчезнали напълно. В Европа черни лешояди има по-малко от хиляда двойки.

Черните лешояди са мършояди, които се хранят с трупове на малки бозайници, влечуги и риби. Наблюдават за плячка от въздуха, използвайки знаци като струпвания на гарвани и свраки. Като види труп на животно черният лешояд пада надолу като камък, други птици, виждайки това движение, също се спускат към плячката. Около труповете на големи животни се събират по около 10-15 лешояда. Предполагаемата причина за спада в популациите от черен лешояд е разпространението на токсични химикали, към които стомахът и имунната система на птиците очевидно не са имали време да се адаптират.