Колко е далеч е Проксима Кентавър (видео)

Да се запознаем със звездното семейство на най-близката "близначка" на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 26 август 2016 в 10:00 24545 0

Проксима Кентавър.

През 1915 г. Робърт Инес открива най-близката звезда до Слънцето и я нарича Проксима. Тя е червено джудже, около което обикаля планета, подобна на Земята, за която научихме наскоро.

Проксима е разположена в тройната звездна система Алфа Кентавър, част от съзвездието Кентавър в южното полукълбо.

Звездното семейство на Проксима

Системата се състои от звездите Кентавър А, Кентавър В, малко червено джудже Алфа Кентавър C или Проксима Кентавър. Системата Алфа Кентавър се откроява в звездното небе, тя се нарежда на трето място по яркост.

Ако мислено прекарате права линия между Голямата мечка и Дева и слезете от екватора до 50 градуса, ще попаднете в съзвездието Кентавър от другата страна на Земята.

Алфа Кентавър и Южен кръст.

Астрономите в Северното полукълбо не могат да наблюдават Алфа Кентавър. Тя е в южното небе.

Алфа Кентавър играе важна роля в навигацията. През Бета Кентавър може да се прекара линия, която пресичайки се с линията от Южния кръст, сочи към полюса.

Съзвездието Кентавър и Южен кръст. Посочена е Алфа Кентавър.

Алфа Кентавър е по-стара с над 2 милиарда години от Слънчевата система. Тя е на 6 милиарда години, а Слънцето е само 4.5. Те имат сходни космически характеристики. Ако се гледа с невъоръжено око, не когат да различат двете звезди, те изглеждат като една звезда, което я прави много ярка.

Звездите се въртят около общ за трите център на масите.

Алфа Кентавър А

Първата звезда - Кентавър А е много подобна на Слънцето. В атмосферата си има тънък студен слой. Маса й е само с 8% по-голяма от масата на Слънцето. Тя е по-ярка и по-гореща от него.

Алфа Кентавър А е наричана Ригел Кентавър "кракът на Кентавъра". Гърците така са определили мястото й в композицията на съзвездието Кентавър.

Алфа Кентавър В

Втората звезда - Кентавър В - е с 12% по-малка от Слънцето и затова по-студена. Отстои от Кентавър А на разстояние от 23 астрономически единици (AU - растоянието от Земята до Слънцето). Звездите са силно свързани. Силите на привличане влияят на процесите, които протичат на повърхността им, както и на образуването на планети. Кентавър В се върти спрямо Кентавър А. Орбитата й е силно удължена елипса. Една обиколка извършва за 80 години, което е бързо за космическите мащаби.

Проксима Кентавър

Проксима Кентавър, снимка с инфрачервения обзор на небето 2MASS.

Името на звездата означава "най-близката". Тя е получила това име, защото благодарение на своята орбита се приближава възможно най-близо до Земята.

Описание

Тя е третият компонент на системата. Обектът е от 11-та звездна величина. Проксима се върти около двете звезди за 500 хил. години. Според някои източници, периодът на въртене достига един милион години. Проксима е с много ниска температура, затова обитаемата зона (с възможност за течна вода) е изключително близо до нея.

Звездата е червено джудже, което понякога произвежда доста мощни изригвания.

Стравнителни размери.

Диаметърът й е по-малък от слънчевия седем пъти, същото важи и за нейната маса. Светимостта й е 0,17% от светимостта на Слънцето или само 0,0056% във видимия от човешкото око диапазон. И тъй като не може да се види с невъоръжено око, е открита едвао през ХХ век.

Нейната повърхност се нагрява до 6 пъти повече от обичайното. Тя е много по-малка от Слънцето, но е десет пъти по-мощен рентгенов източник. Все още е неизвестно защо е така. Малко се знае за този странен обект на границата между джудже и звезда.

Проксима е отдалечена от своето семейство на 13000 астрономически единици.

Разстоянието до Проксима Кентавър

Разстоянието от Слънцето до звездата Проксима е 4.22 светлинни години. Което в космически мащаби е практически съседство. В крайна сметка дори гравитацията на Слънцето се простира приблизително на половината от това разстояние. Но за човечеството на този етап това разстояние е огромно.

Разстоянията в космическите мащаби се измерват в светлинни години. Това е разстоянието, което светлината ще измине във вакуум за 365 дни. Тази стойност е 9640 милиарда километра. За да добиете представа за разстоянията ще дам няколко примера. Разстоянието от Земята до Луната е 1.28 светлинни секунди, което дори за съвременните технологии отнема за пътуване 3 дена. Между планетите в нашата Слънчева система разстоянията варират от 2.3 светлинни минути до 5.3 светлинни часа.

Колко време ни трябва, за да полетим до Проксима Кентавър

Човечеството отдавна таи надеждата да намери там братя по разум. Предполага се, че Алфа Кентавър ще бъде първата цел на едно междузвездно пътуване.

В момент шампион по скорост е безпилотният космически кораб Helios 2. Неговият рекорд за максимална скорост е 252.792 км/ч или 0,02334% от скоростта на светлината. Ако пресметнем, ще разберем, че до най-близката звезда ще трябва да пътуваме 18 000 години с най-бързия си кораб засега. А на сегашното ниво на технологията космически кораб може да работи в продължение на 50 години.

Тройната система и звездният куп NGC 5617

Преодоляването на разстоянието между Слънцето и Алфа Кентавър в разумен срок е невъзможно, използвайки съвременните технологии. Но вече се предлагат технологии, макар и спорни, включващи ядрен ракетен двигател, слънчево платно или е-платно, които може да позволят полет до Алфа Кентавър в рамките на няколко десетилетия.

Малко история

Пръв потвърждава точно, че Алфа Кентавър са най-близките звезди, англичанинът Хендерсън преди 150 години, докато изучава звездите на южното полукълбо от нос Добра надежда.

Знамето на Южна Австралия (1870), звездите на Кентавър А и В в долния ляв ъгъл и Южния кръст.