Колко голям всъщност е бил мегалодонът? Само гръбната му перка е с размера на човек!

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 06 септември 2020 в 00:39 32419 0

Кредит pixabay

Съвременна акула

Когато описват размерите на древни животни, учените разчитат само на фосилните доказателства, за да си представят масата на цялото тяло на животното. В случая на гигантската акула мегалодон това е особено сложна задача, защото единственото останало доказателство от него са зъби.

Сега в ново изследване, публикувано в списание Scientific Reports, се твърди, че истинският размер на мощния мегалодон е разкрит - дължина 16 метра и гръбна перка с размера на възрастен човек.

Otodus megalodon е един от най-свирепите хищници на морето, живял преди 23 до 2 милиона години. Неговите заострени зъби показват, че се е хранил с месо, най-вероятно от китове, големи риби и други акули. Огромният размер предполага, че необходимият калориен прием на животното също е много голям, което прави голямата плячка задължителна за диетата. Съществуват и още по-големи фосилни доказателства за това - зъби от мегалодон все още забити в костите на древни китове, вероятно отчупени при нападението.

Гигантски зъб от мегалодон. По формата му учените правят предположение за диетата на звяра. Кредит: pixabay

Да се познае диетата на животното по формата на зъбите му е само една стъпка, но да се предположи какъв е бил пълният размер на тялото му само от зъбите, далеч не е лека задача. За да направят своите предположения, екип учени от Университета Суонзи и Университета на Бристол във Великобритания, използват математически модели, за да стеснят диапазона от пропорциите на мегалодона. Учените успяват да сравнят размера на тялото му с този на пет съвременни вида акули, които споделят общи физиологични характеристики, и да определят размера на тялото на животното през различните моменти от живота му.

"Мегалодонът не е пряк предшественик на голямата бяла акула, но е еднакво свързан с други мегахищни акули като акулите мако, два вида селдови акули(Lamna ditropis и Lamna nasus), както и голямата бяла акула", разказва експертът по акулите д-р Каталина Пимиенто (Dr Catalina Pimiento). "Ние събрахме детайлни измервания на тези видове, за да направим предвиждания за мегалодона".

a) Компютърна възстановка на 16-метров възрастен мегалодон; b) 3-метрово новородено; c) 8-метров младеж; d) сравнение с човек. Кредит: Jack A. Cooper et al./Scientific reports 2020

Учените разглеждат промените в пропорциите на съвременните видове докато те растат, за да придобият представа как размерът на мегалодона може да се е променял през живота му, по същия начин, по който хората порастват от бебета в деца и накрая възрастни. Изследователите с облекчение установяват, че тези съвременни видове имат прост модел на растеж, на практика започвайки като дребни възрастни и пораствайки пропорционално по-големи като запазват структурата си през целия живот. Това означава, че на практика може да се начертае крива на нарастването на съвременните акули, за да се предположи размерът на мегалодона, като дължината на възрастния индивид отговаря на 16 метра.

Тези огромни акули са били около два пъти по-големи от голямата бяла акула днес и само гръбната им перка е достигала около 1,62 м - около височината на възрастен човек. Грамадните глави на животните са били дълги около 4,6 метра и със сила на захапката от над 10 тона, страховита сила в контекста на съвременната голяма бяла акула с едва 2 тона сила на захапката. Събирайки заедно данните за живота и размера на древните гиганти, учените се надяват да разберат по-добре защо са изчезнали, вероятно допринасяйки така за развитието на съвременните морски видове.

Източник: IFLScience - True Size Of Megalodon Reveals It Had Fins The Size Of People