14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Космическият телескоп "Кеплер" е в авариен режим

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 април 2016 в 13:2646694
Снимка: НАСА

Орбиталният телескоп "Кеплер" по неизвестни причини е преминал на авариен режим. По време на планиран сеанс за връзка в четвъртък, 7 април, инженерите на мисията открили, че космическият кораб Кеплер е в авариен режим (Emergency Mode -EM).

"EM е най-ниският оперативен режим. Възстановяването на работата му е приоритет на екипа в този момент" - подчертава в сайта на НАСА Чарли Собек (Charlie Sobeck), ръководител на Изследователския център Ames.

При предишния сеанс на връзка, на 4 април, телескопът е работел нормално.

Апаратът в момента е на около 120 милиона км от Земята, което прави комуникацията много бавна. Дори и със скоростта на светлината, това отнема 13 минути, за да пропътува сигналът до космическия кораб и обратно.

"Мисията е осигурила приоритетен достъп за връзката с авариралия космически кораб за наземните комуникации на Deep Space Network на агенцията." - съобщава Space.com.

Кеплер приключи основната си мисия през 2012 г. с откриване на близо 5000 екзопланети, от които повече от 1000 са потвърдени. През май 2013 г. излезе от строя вторият от четирите жироскопа на "Кеплер", а през август същата година телескопът бе обявен за неизправен, но обработката на данните, получени от него продължава и до днес.

През 2014 г. космическият кораб Кеплер започна нова мисия, наречена К2, която продължава търсенето на екзопланети, проучват младите звезди, свръхнови, както и много други астрономически обекти.

13.04 2016 в 00:58 4

Жироскопи са си. Силови. Те жироскопите не са само следящи, като в измерителните прибори. Играят акумулатори на енергия и момент. През 50-те е имало даже тролейбуси с такова, да му остане ход като му спре тока. И леки коли са опитвали да правят, ама като са малки, и жироскопите им малки - и няма файда. Затова пък е голямо, тежко, сложно, и ужасно скъпо.
Не знам за новата Армата, а иначе всички танкови оръдия сами си следят целите точно с такива неща. И всички КЛА - също.

11.04 2016 в 19:05 3
Точно НЕ СА жироскопи:

Жироскопът се върти непрекъснато и създава въртящ момент перпендикулярен на оста на въртене. Колелата за които става дума тук в идеалния случай въобще не се въртят.

11.04 2016 в 15:03 2
Точно са си жироскопи. Преди време и Хъбъл имаше такъв проблем, но за разлика от Кеплер, той подлежи на ремонт. Ако искаш ги наречи "ала-бала" - принципа на работа и целта е същата, която изпълнява един "обикновен" жироскоп.
Между-другото в спецификациите и официалното съобщение от екипа поддържащ Кеплер, също е използван термина - жироскоп... Ти, ако искаш сега може да ми донесеш от 9 кладенеца вода.

11.04 2016 в 14:14 1
Тъжно, ама всъщност телескопът е изработил повече от двойно проектния си живот. Цялата К2 мисия си е чист бонус.

Впрочем, маховиците с които му се поддържа ориентацията не могат да бъдат наречени жироскопи. Те работят на друг принцип.