Легендарно древноримско плодово дръвче е отгледано от семена на 2000 години

Ваня Милева Последна промяна на 06 февруари 2020 в 09:21 3725 0

Кредит: Sallon et al., SciAdv, 2020

Учени отгледаха растения от семена на финикови палми, фурми, съхнали в древни руини и пещери в продължение на 2000 години.

Това забележително постижение потвърждава дългогодишната жизнеспособност на семената в сочните юдейски фурми, плодов сорт, изгубен от векове. Резултатите го правят отличен кандидат за изследване на дълголетието на растителните семена.

Благодарение на тези финикови фиданки изследователите започват да разкриват тайните на изключително сложните практики за отглеждането и добива на фурми, възхвалявани от Херодот, Гален и Плиний Старши.

В древна крепост на двореца, построена от цар Ирод Велики, и пещери, разположени в южната част на Израел между Юдейските хълмове и Мъртво море, археолозите намират стотици изсъхнали фурми - семена от палмата  Phoenix dactylifera.

След това екип от учени, ръководен от Сара Саллон (Sarah Sallon) от Медицинската организация Хадаса в Израел, изследва тази находка. Те подбират 34 семена, които смятат за най-жизнеспособни. Едно е отделено като контрола, останалите 33 са внимателно накиснати във вода и тор за стимулиране на покълването.

Една от костилките се оказва повредена и впоследствие е изхвърлена, а останалите 32 семена са засадени.

Всички покълнали фиданки. Кредит: Sallon и сътр. SciAdv, 2020 г.

От тях шест от семената успешно покълват. Наречени са Йона, Уриел, Боаз, Джудит, Хана и Адам. (Предишен опит на екипа, чието описание е публикувано през 2008 г., произведе една еднична фиданка, която бе наречена Матусал.)

Сега, разполагайки с растенията, учените могат да провеждат тестове и анализи, които не могат да извършват само върху костилките. Първо, те събират фрагменти от семенните черупки, които все още са прилепнали към корените на растенията. Те се оказаха идеални за радиовъглеродна датировка и потвърждават, че семената датират отпреди 1800 до 2400 години.

Изследователите правят генетични анализи на растенията, сравнявайки ги с генетичната база данни със съвременни финикови палми. Анализът показва обмен на генетичен материал от източните финикови палми от Близкия изток и западните финикови палми от Северна Африка.

Това предполага сложни селскостопански практики - умишлено отглеждане, за да се въведат желани характеристики в култивираните дървета.

„Описани от класически писатели, включително Теофраст, Херодот, Гален, Страбон, Плиний Старши и Йосиф, тези ценни насаждения са произвеждали фурми, на които са приписвани различни качества, включително големи размери, хранителни и лекарствени ползи, сладост и дълъг срок на съхранение, което е позволявало да бъдат доставяни в цялата Римска империя “, пишат изследователите.

"Няколко вида юдейски фурми също са описани в древността, включително изключително големия сорт "Николай" с размери до 11 сантиметра".

Всъщност изследователите откриват, че древните семена са били до 30 процента по-големи от съвременните, което вероятно означава, че и плодът им е бил по-голям.

И, разбира се, това покълване след толкова векове е чудо. Както знае всеки, който купува семена за градината си, кълняемостта на семената се влошава - колкото по-дълго престоят, толкова по-малко ще покълнат.

Ако учените могат да открият как семената на фурмите запазват жизнеспособността си толкова дълго, това може да има важно значение за селското стопанство.

Някога богатите на фурми финикови гори постепенно намаляват след падането на Римската империя. Юдейските фурми все още са отглеждани до 11 век от н.е.

Сега тези прочути фурми могат да се възродят - поне за научни цели.

„Тъй като бе открита нова информация за специфични свързани с гените гхарактеристики (напр. цвят и текстура на плодовете), се надяваме да реконструираме фенотипите на тази историческа финикова палма, да идентифицираме геномните участъци, свързани с ефектите на селекцията през новата еволюционна история, и да изучим свойствата на фурмите, получени като използваме за опрашване древни мъжки растения за древни женски “, пишат изследователите.

"По този начин ще разберем по-пълно генетиката и физиологията на древната юдейска финикова палма, някога култивирана в този регион."

Origins and insights into the historic Judean date palm based on genetic analysis of germinated ancient seeds and morphometric studies, Sarah Sallon et al., Science Advances 05 Feb 2020, Vol. 6, no. 6, eaax0384, DOI:10.1126/sciadv.aax0384