02 декември 2020

Лекарство за безсъние от отрова на морски охлюв?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 юли 2015 в 11:17 43060
Conus araneosus Снимка: grimwade.biochem.unimelb.edu.au

Учени са изолирали 5 пептидни токсини от отровата на морски охлюв конус (Conus araneosus), които инжектирани на мишки. Получили неочакван ефект - мишките заспали за няколко часа.

Отровите на охлювите конус са богат източник за лекарства в биомедицината. През последните 50 години, учените са изолирани такива полезни съединения от тези хищни морски животни, които например спират болките, защитавайки така клетките по време на сърдечен удар.

Сега учените са изолирали съединение от един един вид охлюв конус, което прави нещо неочаквано: вкарано в организма на мишка, тя заспива.

Всички тези отровни съединения принадлежат към групата на невротоксични пептиди, известни като конотоксини.

В дивата природа, охлювите използват тези токсини за улавяне на плячка и обикновено, когато изследователите ги инжектират в мишки, гризачите или нямат никаква реакция, или остават парализирани.

В новото изследване, публикувано този месец в Science Direct, учените изолират и подреждат 14 нови пептидни токсини от отровата на Conus araneosus. Когато те инжектират пет от тях в мишки, един от гризачите заспива в продължение на няколко часа, а върху другите не е имало ефект.

Екипът смята, че откритието ще разшири диапазона на терапевтичните приложения на конотоксините и може да доведе до създаването на медикаменти за лечение на безсъние.

Охлювът конус Conus araneosus с разчленена отровна жлеза (вдясно). Снимка: J. B. Franklin and R. P. Rajesh, Toxicon 103 (2015)