Леопарди и вълци изчезват от зоните за опазване на пандата

Ваня Милева Последна промяна на 04 август 2020 в 09:02 2215 0

Пандата може да е един от най-разпознаваемите символи на опазването на природата, но усилията за защита на гигантската панда не успяха да защитят големите бозайници, споделящи местообитанията ѝ, според ново проучване, показващо драматичен спад в популациите на леопардите и други хищници.

Гигантската панда спечели сърцата на любителите на животните от цял свят, а изображенията на сладкото същество оказа влияние върху глобалните усилия за опазване на биоразнообразието.

В рамките на тези усилията за опазване Китай прие мерки срещу бракониерите, забрани търговията с кожи на панди и очерта десетки защитени местообитания.

Стратегията се счита за една от най-амбициозните и най-популярни програми за спасяване на изчезващ вид и тя проработи.

Пандата бе премахната от списъка на застрашените видове от Международния съюз за опазване на природата през 2016 г., въпреки че остава „уязвима“.

Но ново проучване, публикувано в понеделник в списание Nature Ecology and Evolution, постави под съмнение идеята, че усилията за защита на пандата автоматично помагат на всички други животни на нейната територия.

Изследователите установяват, че леопардите, снежните леопарди, вълците и азиатското диво куче (Cuon alpinus) - почти са изчезнали от по-голямата част от защитените местообитания на гигантската панда от 60-те години.

Резултатите "показват, че опазването на гигантската панда е недостатъчно за защита на тези големи видове месоядни животни", коментира Шън Ли (Sheng Li) от Факултета по природни науки в Пекинския университет, който ръководи изследванията.

Авторите сравняват данните от проучванията от 50-те до 70-те години на миналия век с информация от почти 8 000 фотокапани, направени между 2008 и 2018 година.

Те откриват, че леопардите са изчезнали от 81% от резерватите на гигантските панди, снежните леопарди от 38%, вълците от 77% и азиатските диви кучета - от 95%.

Графика, показваща местообитанието на пандите в Китай, плюс данни за големи месоядни животни в района.

Хищниците са изправени пред опасността от бракониери, обезлесяване и болести, установи проучването.

Авторите заявяват, че ключовото предизвикателство е, че макар пандите да имат обхват на обитание до 13 квадратни километра , четирите големи месоядни животни могат да се скитат на площ над 100 квадратни километра.

Отделните резервати на пандите са обикновено около 300-400 кв. км - те са твърде малки, за да поддържат „жизнеспособна популация на големи месоядни животни като леопарди или азиатски диви кучета“, обяснява Шън Ли за АФП.

„Голяма харизма“

Опазването на пандите е помогнало да се защитят други животни, заявява Ли, включително малки месоядни животни и птици.

"Неспособността да се защитят големите видове хищници, не се заличава силата на гигантската панда като ефективен чадър, който добре приютява много други видове", добавя Ли.

Но той призова за бъдещо опазване на видове отвъд един вид или животни с "голяма харизма", да се съсредоточи върху по-широкото възстановяване на естествените местообитания.

Изследователят се надява това да бъде постигнато като част от предложения нов проект - Национален парк "Гигантска панда", дългосрочна програма, която ще свърже съществуващите местообитания на хиляди километри, за да позволи на изолирани популации да се смесват и потенциално да се размножават.

Възстановяването на големи популации на месоядни животни би "повишило устойчивостта на екосистемите не само за гигантски панди, но и за други диви видове", добавя изследователят.

Според оценките на IUCN има между 500 и 1000 възрастни панди в регионите Съчуан, Шанси и Гансу в Китай.

Природозащитната група посочва леопарда и снежния леопард като уязвими във всички райони, в които се намират, докато азиатското диво куче е посочено като застрашено.

Справка: Retreat of large carnivores across the giant panda distribution range, Nature Ecology and Evolution (2020). DOI: 10.1038/s41559-020-1260-0 , www.nature.com/articles/s41559-020-1260-0