25 октомври 2020

Марс може би е бил студен през цялата си история

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юни 2015 в 05:20 22870
Снимка: ohn A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences

Обширни морета на Марс може никога да не са съществували, според ново проучване, построено на два противоположни климатични сценарии.

За да се разбере кои от ранните условия на Марс обясняват съвременните характеристиките на планетата, Робин Уърдсуърт (Robin Wordsworth) от Harvard Paulson School of Engineering and Applied Sciences и колегите му използват 3D модел на атмосферната циркулация за сравнение на водния цикъл на Марс при различни сценарии от периода преди 3 - 4 млрд години. Първият сценарий приема, че Марс е бил с топъл и влажен климат със средна глобална температура от около 10 градуса по Целзий, а другият сценарий - средни годишни температури от минус 48 градуса по Целзий. За изследването съобщава изданието на Харвардския университет.

Авторите на изследването са установили, че вторият вариант, при който планетата е студена, е по-реален. Този модел описва по-добре особеностите на водната ерозия, които са ясно видими на повърхността на планетата.

Констатациите ще бъдат публикувани в Journal of Geophysical Research – Planets.

Досега предположението, че преди 3 - 4 млрд години Марс е бил по-топъл и по-влажен, както Земята е по-популярно от противоположната хипотеза, че Марс е студен, че водата е само във вид на лед.

Според резултатите от компютърната симулация студеният сценарий е по-прост, обяснява Уърдсуърт, защото Марс получава само 43% от слънчевата енергия, в сравнение със Земята. Учените смятат, че в началото на своята история, когато Марс е бил осветен от младото Слънце, количеството слънчева енергия е 25% по-малко от сега. Това означава, че е много вероятно, в ранната си история Марс да е бил студена планета, заявява Уърдсуърт.