11 декември 2019
  •  Говорят медиците

Млечен протеин от хлебарки се превръща в новата суперхрана

Млечните протеинови кристали имат високо съдържание на жизненоважни хранителни вещества

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юли 2016 в 14:0042360
Снимка: www.insectiq.net

Хлебарките са едни от най-неприятните обитатели на земната фауна, за които можем да се сетим. Това обаче може да се промени, ако знаем, че те са източник на млечен протеин, много по-богат на хранителни вещества от кравето и биволско мляко. Екип учени дори обмисля да създаде със синтезирани хранителни добавки по този модел.

Отнело е почти 10 години на група изследователи от САЩ, Канада, Япония, Франция и Индия, за да идентифицират и проучат този млечен протеин, пише Times of India.

Идеята започва от Натан Кусен (Nathan Coussens) от Университета на Айова. Случайно, при изследване на организма на хлебарките от вида Diploptera punctata, тя се натъква на протеинови кристали мляко. В началото изследователят смята, че това е пикочна киселина, но се оказва, че кристалите са далеч по-устойчиви.

„Млечните кристали са изключително пълноценна храна. Те съдържат протеини, мазнини, захари и всички незаменими аминокиселини“, обяснява Санчари Банерджи (Sanchari Banerjee), един от авторите на проучването. По неговите думи, хлебарките могат да се превърнат във фантастичен източник на протеинови добавки.

Ученият успокоява, че за целта ще бъдат използвани синтетични кристали, а не такива, взети директно от хлебарката. Причината е чисто психологическа, тъй като много хора биха отказали да консумират нещо, добито от насекомото.

Също така, протеиновите кристали показват интересни характеристики, които могат да се използват за проектиране на наночастици при създаването на нов клас лекарства.

Учените казват, че млечният протеин във вътрешностите на хлебарката са рядък пример за протеинови кристали, отглеждани в живия организъм. В живите системи, протеиновите кристали обикновено се образуват в клетките и са много малко. Те и не са много полезни за изучаване на структурата на протеина.