16 септември 2019
  •  Говорят медиците

Млечният път е погълнал друга галактика и учените забелязаха останките (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юли 2019 в 11:4539450
Космическата обсерватория Gaia разкрива къде са звездите - останки от погълнатата галактика Данни: ESA / Gaia / DPAC, екипът на A. Khalatyan (AIP) и StarHorse; Карта на галактиката: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC/Caltech)

В началото на своята история Млечния път е погълнал друга, по-малка галактика и приема нейните звезди като свои.

Сега астрономите установяват времето на това чудовищно поглъщане и определят кои звезди са тези зловещи останки.

Карме Галарт (Carme Gallart) от Института по астрофизика на Канарските острови в Испания и нейните колеги с помощта на данни от космическата обсерватория "Гая" (Gaia space observatory), определиха възрастта на близо 600 000 звезди в нашата галактика. Някои от тези звезди са в “дебелия диск”, точно над или под главния диск на галактиката, а някои са в ореола, сферична структура, която се простира отвъд диска.

Извадката от ореола съдържа два вида звезди, единият с повече сини звезди от другия. Предишни изледвания показват, че сините звезди първоначално са били част от по-малка галактика, наречена Гая-Енцелад, известна още като "галактика наденица" (“sausage galaxy”), която е погълната от Млечния път в началото на неговата история.

Галарт и нейният екип установиха, че тези две групи звезди имат сходна възраст. Вероятно са били на около три милиарда години, когато Млечният път е погълнал Гея-Енцелад (Gaia-Enceladus) преди около 10 милиарда години. Някои от звездите в диска имат сходни свойства със звездите на ореола, което кара изследователите да заключат, че имат един и същ произход, а сливането изхвърля няколко звезди от диска в ореола.

Газът от Гея-Енцелад вероятно е захранвал звездните детски градини, там където се раждат звездите. Половин милиард години след сливането в Млечния път има връх в образуването на звезди. Това вероятно е най-голямото и последно галактическо сливане в историята на Млечния път, отбелязва Галарт.

"Удивително е, че можем да идентифицираме първите звезди, които са от прародителя на Млечния път и как са се променили от това сливане", коментира Галарт. "Ние разкриваме историята на нашата собствена галактика и как нещата са се случвали в началото."

Млечният път се разглежда като доста обикновена спирална галактика и тя е единствената, която можем да проучваме в това ниво на детайлност. Това би могло да помогне на астрономите да разберат повече за образуването на галактиките по принцип.

Справка: Nature Astronomy, DOI: 10.1038/s41550-019-0829-5