НАСА подробно описа магнитна експлозия в атмосферата на Земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 ноември 2018 в 15:35 8642 0

Мащабна мисия на НАСА получи безпрецедентни данни за експлозия на високоенергийни протони и електрони в земната магнитосфера, съобщава ScienceDaily.

Изследователи от Университета в Ню Хемпшир са уловили едно трудно за наблюдение уникално събитие, включващо "магнитно присъединяване" - процесът, при който се сблъскват частици и енергия около Земята, предизвиквайки бърза, но мощна експлозия - в земната магнитосфера, обръщаща планетата.

Изследването е публикувано в списание Science.

Четворка орбитални сателити на НАСА, наречени Magnetospheric Multiscale satellites (MMS) предоставиха тази жизненоважна информация за феномен, който разтърсва космическите ветрове по цялата Слънчева система.

Сега изследователите го наблюдават в опашната част на огромния магнитен балон около планетата ни. Това им даде съвсем нова представа за този феномен, разкривайки гладки потоци високоенергийни електронни струи, движещи се с повече от 15 000 км/сек, уточнява ScienceAlert.

Магнитното присъединяване остава загадка на учените. Те знаят, че съществува и са документирани ефектите, които могат да имат енергийните експлозии - предизвиквайки полярни сияния и евентуално поражения в енергийните мрежи в случай на изключително големи събития - но подробностите не са съвсем ясни.

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab

В проучването, публикувано в списание Science, учените очертават първите впечатления от важни подробности за това как този процес на преобразуване на енергия работи в земната магнитосфера.

Предвид заплахите, които представляват магнитните изригвания, ние наистина трябва да знаем колкото можем за тези грандиозни експлозии.

"Това беше забележително събитие", коментира заместник-главният изследовател на мисията MMS Рой Торбърт (Roy Torbert).

Магнитното присъединяване настъпва около Земята всеки ден - линиите на магнитното поле се усукват и се свързват отново. Това се случва по различни начини на различни места, с различни ефекти. Частиците на силно йонизираните газове, наречени плазма, могат да предизвикат мощна експлозия само за части от секундата, която може да доведе до силни потоци електрони, летящи със свръхзвукови скорости.

Това наблюдение с висока разделителна способност помага да усъвършенстваме нашите идеи за това, как се случват подобни събития не само над нашата планета, но и във Вселената.

В края на краищата тези експлозивни събития са причината на първо място за експлозиите на протони и електрони, избухващи като гигантски звездни мехури, изпращещи енергийни ветрове от заредени частици през Слънчевата система.

И това не е само нашето Слънце. Във всички галактики пулсират магнитни експлозии.

"Това е важно, защото колкото повече знаем и разбираме за тези магнитни присъединявания, толкова повече можем да се подготвим за екстремни събития, които са възможни на Земята или навсякъде във Вселената", разказва Торбърт.

Изображение на магнитосферата на Земята. (Southwest Research Institute)

За първите три години от своята мисия сателитите на MMS събраха информация за магнитосферата от Слънцето. Там магнитните присъединявания образуват региони с различни плътности, което прави линиите за свързване неравномерни.

Частта от опашката на магнитосферата е съвсем различна. Потоците от частици се подреждат по-симетрично като осигуряват нова перспектива за това как може да се случи магнитно присъединяване.

"Отдавна знаем, че това се случва в два типа режими: асиметрични и симетрични, но сега за първи път сме свидетели на симетричен процес", отбелязва Торбърт.

Симетричният процес изглежда по-спокойна версия на хаотичната активност на Слънцето.

"Процесът изглежда много ефективен", разказва Торбърт.

"Не всяка турбуленция е достатъчно силна, за да наруши дискретните характеристики на динамиката на скоростта на електроните, създадена в електромагнитните полета около района на разсейване на енергия".

Тъй като се разчитаме повече на електронните технологии - както на повърхността, така и на висока надморска височина - ще трябва да знаем как да проследим тези високоенергийни частици от Слънцето до безопасни области, извън орбитата на Земята.