На 2 юни 1881 г. Луи Пастьор демонстрира ефекта на ваксината срещу антракс

Ваня Милева Последна промяна на 02 юни 2022 в 00:00 11083 0

Френският микробиолог Пастьор, владеещ изкуството на полемиката, никога не е смятал научните дискусии за вид риторика и не е считал, че те могат да приключат само с логически изводи. Водеща роля според него има експериментът.

Изключително важни в кариерата на Пастьор са еспериментите му с ваксината срещу антракса през 1881 г. Както показват публикуваните архивни материали, тогава Пастьор поема големи рискове, противопоставяйки се на известният ветеринарен лекар Иполит Росиньол, който не вярвал на микробиологичната природа на болестта. От името на местното ветеринарно дружество той кани Пастьор да проведе публичен експеримент във ферма в селцето Пуйи льо Фор, близо до Париж, за която е бил готов да осигури голямо стадо животни.

Пастьор решава да използва ваксина с антисептично отслабване на вирулентността на бактерията на антракса.

На 5 май екипът на Пастьор пристига в Пуйи льо Фор и взема за експеримента около петдесетина овце и други животни. В съответствие с правилата на експеримента той ги раздели на две равни групи - експериментална и контролна. Ваксинират 24 овце, 6 крави и 1 коза.

На 17 май на животните е вкаран по-силен щам. На 31 май експериментът достига кулминацията си: ваксинираните животни получават смъртоносна доза бацили на антракс заедно с контролна група от невакцинирани 24 овце, 4 крави и 1 коза.

По това време експериментът вече е широко разгласен, като на 31 май за инжектирането присъстват най-малко 150 души.

На 2 юни ще се извърши оценката - колко и кои животни са се разболели и кои са починали. В навечерието на разбора става известно, че няколко ваксинирани овце са се разболели, което ядосва Пастьор, но на следващата сутрин, когато се канят да тръгнат във фермата, му предават телеграма, че експериментът е напълно успешен.

В Пуйи льо Фор екипът на Пастьор е посрещнат от огромна тълпа, включително няколко френски политици и кореспондент на лондонския "Таймс".

Всички ваксинирани животни са оцелели, а всички заразени неваксинирани животни са починали, с изключение на две овце и коза.

Експериментът в Пуйи льо Фор предизвиква голям отзвук в света и е представен в пресата като „обръщане на невярващите към микробиологичната вяра“ (използват и игра на думи с фамилното име на учения: „Пастьор - пастор“). Въпреки някои критики, ваксинацията стана изключително популярна и се организира промишленото производство на ваксините.

До 1894 г. в цяла Франция са ваксинирани 3,4 милиона овце.

Пастьор получава Големия кръст на Почетния легион за тези постижения и от авторитетен учен се превръща в общественик. В деня на експеримента Пастьор става член на Френската академия.