Най-старата история в света е на близо 40 000 години. Аборигенска легенда за вулканично изригване

Ваня Милева Последна промяна на 21 февруари 2020 в 08:32 7765 0

Аборигените от югоизточна Австралия отдавна говорят за внезапното пристигане на гигантско същество-предшественик, идващо от вулкан, със зъби, направени от лава, но досега никой не знаеше колко древна е тази легенда.

Въз основа на епохата на изригването, което явно е породило легендата, учените смятат, че това е най-старата история в света.

Отдавна, много отдавна, местните хора от Гундиджмара - в югозападна Виктория, Австралия - са станали свидетели на нещо наистина забележително. Една древна устната традиция, предавана на безброй поколения, разказва за това как техният създател се появява от изригналия вулкан Будж Бим (Budj Bim). Почти 40 000 години по-късно нови научни доказателства предполагат, че тази отдавнашна легенда може да е нещо повече от мит.

Новото датиране на минералите, проведено от австралийски учени, подсказва възможността легендата за произхода на Будж Бим да е действително описание на две исторически изригвания на вулкани, възникнали в региона преди около 37 000 години.

Ако е вярно, може да се окаже, че това е най-старата история, разказвана някога на Земята.

Учените отдавна спорят кога за първи път са пристигнали хората в Австралия и са се разселили из целия континент.

За съжаление, липсата както на керамични артефакти, така и на трайни структури на аборигенската култура затруднява отговора на този въпрос. Само шест обекта в Югоизточна Австралия са окончателно датирани като по-стари от 30 000 години, твърдят изследователите - макар да има доказателства от други места в страната, които сочат, че е може би обитавана още преди 65 000 години или дори по-рано.

За щастие, благодарение на последните технологични постижения на техника, наречена аргон-аргоново датиране (argon–argon dating), осигури нов начин за датиране на вулканичните скали в югоизточния край на Австралия, особено в съчетание с интерпретации на древните легенди.

„Устните традиции на австралийските аборигенски народи са позволили да се запазят екологичните знания през много поколения, осигурявайки ценен ресурс от археологическа информация“, обясняват авторите в статия, обобщаваща техните открития.

„Изглежда, че някои оцелели традиции се позовават на геоложки събития като вулканични изригвания, земетресения и метеоритни удари. Предполага се някои от тези традиции да се предават в продължение на хиляди години.“

Схематична геоложка карта, показваща местоположението на вулкани в проучваната зона и местата за вземане на проби ⁴⁰Ar / ³⁹Ar.

В случая на вече изчезналия вулкан Буджи Бим и друг наблизо неактивен вулкан, разположен на 40 километра, наречен Тауър Хил, сега имаме по-добра оценка за това преди колко хиляди години са се случили древните им изригвания, благодарение на аргон-аргоновото датиране.

В новото изследване екипът датира проби от лавови бомби, изхвърлени от древни изригвания на Тауър Хил и Будж Бим.

Лавата е датирала преди 36 800 години (± 3 800 години) за Тауър Хил, и преди 36 900 години (± 3100 години) за Будж Бим.

Като се има предвид, че изригването на Тауър Хил е сравнително по-скоро, изследователите предполагат, че времето на изригването му „директно ограничава минимална възраст за човешко присъствие във Виктория“.

Тауър Хил, свързан както с брадвата на Бушфийлд, определя най-ранното датидане за човешкото присъствие във Виктория. Снимка: Mertie / Flickr

Този извод се основава на съществуването на една каменна брадва - наречена „Бушфилдова брадва“, която преди това е била открита заровена под слой от вулканична скала и пепел от изригването и поради това се счита за доказателство за човешко присъствие наоколо.

Що се отнася до това дали дълго разказаната устна традиция за Будж Бим е наистина хроника на тези древни вулканични изригвания, в този случай е невъзможно да бъдем сигурни. Някои изследователи казват, че трябва да бъдем предпазливи как интерпретираме толкова древни истории.

Справка: Early human occupation of southeastern Australia: New insights from 40Ar/39Ar dating of young volcanoes Erin L. Matchan ; David Phillips ; Fred Jourdan ; Korien Oostingh, Geology (2020) https://doi.org/10.1130/G47166.1