Наши изчезнали братовчеди достигат „Покрива на света“ много преди Homo Sapiens

Ваня Милева Последна промяна на 16 декември 2021 в 08:12 10962 0

Кредит: tOrange.biz (CC BY 4.0)

Тибетското плато се смята за едно от последните места, населени с хора по време на тяхната миграция по целия свят.

Нов документ на археолози от Калифорнийския университет, Дейвис, подчертава, че нашите изчезнали братовчеди, денисовците, са достигнали „Покрива на света“ преди около 160 000 години – 120 000 години по-рано от предишни оценки за нашия вид – и дори са допринесли да се адаптира нашият вид към голяма надморска височина.

Тибетското плато се намира средно на 4000 метра над морското равнище.

Тази огромна издигната земя, която обхваща по-голямата част от Тибет, заедно с части от Китай, Индия, Пакистан и няколко други страни в региона, обикновено се счита за едно от последните места, където Хомо сапиенс се е заселил за постоянно. Проучванията показват, че през последните 160 000 години е имало периоди на окупация от различни предци, но пропуските в записите са трудни за интерпретиране.

Винаги ли е имало хора на покрива на света или всеки период се заселва нова общност?

Генетици и археолози сега предлагат друга времева линия, която работи също толкова добре с ограничените доказателства, които имаме под ръка.

Изследователите включват както археологически, така и генетични доказателства, за да разработят два противоположни модела: един непрекъснат и един разделен във времето. Най-важното е, че двата модела могат да бъдат проверени, потенциално да ни кажат един ден колко далеч назад се простират съвременните популации.

В прекъснатия модел хората са посещавали и напускали мястото в продължение на десетки хиляди години, докато накрая остават там преди около 9 000 години.

Като алтернатива, настоящите доказателства могат да подкрепят и постоянната колонизация, започнала на платото преди 30 000 и 40 000 години. Ако е така, дългата генетична линия може да е предала някои полезни придобивки за живеене в разредения въздух там.

Според неотдавнашни ДНК анализи, едно събитие на кръстосване между денисовци и H. sapiens в Източна Азия, не по-рано от 46 000 години, може да е дало на нашия вид гените, от които се нуждаят хората, избрали за свой дом среда с толкова ниско съдържание на кислород.

„Въпреки че не знаем дали [денисовците] са били адаптирани към голяма надморска височина, предаването на някои от техните гени към нас [може] да промени играта хиляди години по-късно, за да може нашия вид да се адаптира към хипоксия“, обяснява антропологът Николас Зуинс (Nicolas Zwyns) от Калифорнийския университет, Дейвис.

"За мен това е фантастична история."

Дали това е истинска история обаче, все още не е ясно.

Тибетско плато, където е проведено изследването. Кредит: Peiqi Zhang/UC Davis

Археологическите доказателства сами по себе си предполагат, че денисовците са се появили за първи път на Тибетското плато преди около 160 000 години. Но все още не е известно дали тези ранни хора са били там през цялата година или просто са идвали от време на време.

Същото важи и за нашия собствен вид. Първите археологически доказателства за H. sapiens на платото достигат преди 40 000 години, но може да не са обитавали платото непрекъснато, може да не са се установили за постоянно преди последния ледников период преди около 11 000 години.

Като се имат предвид значителни петна в археологическата времева линия, истината вероятно ще бъде открита само ако се включат и генетичните данни.

Днес повечето съвременни тибетци имат ДНК, съдържаща специална вариация на гена на ендотелиалния Pas1 (EPAS1), която помага на хората да издържат на липсата на кислород на голяма надморска височина чрез увеличаване на транспорта на кислород в кръвта.

През 2010 г. кост от пръст на денисовец, открита в планините на север от Тибетското плато, показа сравнима генетична странност. Значи ли, че денисовците, живеещи на платото, имат подобен хаплотип?

Краткият отговор е: Може би. Просто няма достатъчно останки от Денисов човек, за да се потвърди.

Според авторите на настоящата статия, последните генетични изследвания показват, че всички източноазиатци, включително тибетците, притежават едни и същи модели на денисовската ДНК.

Това предполага, че гените в целия регион са получени от едно единствено събитие на кръстосване, което е специфично за източноазиатците и вероятно се е случило между 46 000 и 48 000 години.

Едва след това смесване H. sapiens успява да стигне до "Покрива на света", вероятно в резултат на гените, които са придобили от денисовци в низините.

Но колко време е нужно тези гени, помагащи за живот на голяма надморска височина, да бъдат селектирани сред населението на Източна Азия?

Изследванията върху хаплотипа с гена EPAS1 при съвременните тибетци показват, че селекцията е станала по някое време между 2800 години и преди 18300 години.

Но генетичното разделяне между съвременните тибетци и хан китайците изглежда се е случило преди 30 000 години, което може да показва по-ранна селективност.

Тъй като не знаем повече, авторите на настоящата статия твърдят, че не трябва да изключваме възможността и H. sapiens да е живял постоянно на Тибетското плато още преди 40 000 години.

„В момента редките данни не позволяват пълно валидиране/отхвърляне на нито една хипотеза“, пишат авторите .

"Въпреки това, моделите биха могли да установят интерпретативна рамка с ясни археологически и генетични прогнози за по-нататъшни изследвания."

Справка: Tibetan Plateau: dispersals and adaptations