Научна сесия: 70 години Катедра „Атомна физика“ към Физическия факултет на СУ

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 юни 2016 в 14:32 4576 0

На 10 юни 2016 г. от 09:30 в 205-та аудитория „Проф. Цветан Бончев“ във Физическия факултет (Джеймс Баучер 5А) на Софийския университет ще се проведе научна сесия, посветена на 70-годишнината от основаването на Катедра „Атомна физика“.

В серия от научни доклади ще бъде представена научната дейност на изследователските групи в катедрата. Участие в научната сесия ще вземат също и бивши членове и студенти на катедрата, които имат успешна научна кариера в страната и чужбина.

Катедра „Атомна физика“ към Физическия факултет на Софийския университет се създава преди 70 години, като първи ръководител на катедрата е проф. д-р Екатерина Карамихайлова. Проф. Карамихайлова започва научната си кариера през 1920 г. в Радиевия институт, Виена, като основните и научни занимания са свързани с изследване на явлението радиоактивност. Тя пренася тези си занимания в България и с право се счита за първия български ядрен физик и първата жена, хабилитиран преподавател в Софийския университет.

През годините Катедра „Атомна физика“ се формира като основен образователен и научен център за страната в областта на ядрената физика и свързаните с нея приложения. Националното значение на катедрата най-ясно е демонстрирано през 1986 г., когато под ръководството на проф. Цветан Бончев учените в катедрата по недвусмислен начин регистрират замърсяванията от Чернобилската катастрофа и се опитват да алармират обществеността за възможните последствия.

Към настоящия момент катедра „Атомна физика“ е основният национален образователен център и международно признат научен център по изследвания, свързани с фундаменталната структура на материята и съпътстващите ги допълнителни дейности и приложения. Научните изследвания в катедрата са фокусирани в областите на физика на елементарните частици (откриване/изследване на Higgs бозона, физика над стандартния модел, неутринна физика, тъмна материя и енергия), фундаменталната ядрена физика (експерименти с ускорени радиоактивни снопове, многодетекторна гама спектроскопия), ядрени методи и инструменти (Мьосбауерова спектроскопия, ядрена електроника), дозиметрия (измерване на радон в жилищни сгради, техногенна радиоактовност), изчислителна физика (GRID технологии, многопроцесорни машини и суперкомпютри), биофизика (моделиране на биологични молекули, био мембрани) и медицинска физика (нуклеарна медицина, методи за образна диагностика).

Научните групи в катедрата са международно разпознаваеми и провеждат активни изследвания в големи европейски и международни лаборатории, такива като ЦЕРН (Швейцария), GSI (Германия), ОИЯИ (Русия), ANL (САЩ) и други. Основните научни постижения на групите от катедрата ще бъдат представени и дискутирани на научната сесия. Гости от чужбина ще представят световните тенденции в гореспоменатите научни области.

Програма