Не е нужна планетата X, за да обясни особените орбити на някои обекти в края на Слънчевата система

Девета планета може да не съществува

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 януари 2019 в 10:00 15362 0

Представа на художник за Деветата планета. Кредит: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Необичайното поведение на някои обекти в най-отдалечените кътчета на Слънчевата система, което преди бе приписвано на съществуването на хипотетична масивна планета извън орбитата на Нептун, може да бъде обяснено без нейното участие, твърдят учени в изследване, представено в The Astronomical Journal.

“Идеята за Девета планета е вълнуваща, но дори и да съществува, досега е успяла да избегне нашите телескопи. Затова решихме да видим дали може да има друга, по-естествена причина за необичайните орбити, които виждаме в някои транснептунови обекти", коментира Антраник Сефилян (Antranik Sefilian), съавтор на изследването от Университета в Кеймбридж, Великобритания.

Отвъд орбитата на Нептун е Поясът на Кайпер, състоящ се от малки тела, останали след образуването на Слънчевата система. Те се наричат ​​транснептунови обекти (TNO) и най-често се въртят около Слънцето в почти кръгови орбити.

Но от 2003 г. насам астрономите откриват около 30 TNO, които се открояват сред общата маса - те се въртят в силно елиптични орбити, като имат приблизително еднаква пространствена ориентация. Такова групиране не може да се обясни със съществуващата архитектура на Слънчевата система с осем планети, така че това доведе до хипотезата, че причината за тяхното необичайно поведение може да бъде неизвестна планета.

Предполагаемата орбита на Деветата планета на Слънчевата система и някои транснептунови обекти. Кредит: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Хипотезата "Деветата планета" или "Планета Х" предполага, че обект, който все още не е открит, се скита отвъд орбитата на Нептун. Това хипотетично небесно тяло е около десет пъти по-голямо от масата на Земята и неговото гравитационно влияние заедно с останалата част от Слънчевата система върху тази група води до странните орбити и клъстеризацията ѝ.

"Решихме да проверим какво би станало, ако вместо Деветата планета, образуването на която в такова необичайно място все още е необяснимо, просто вземем предвид гравитацията на малките обекти, обитаващи областта извън Нептун?", добавя Антраник Сефилян.

Алтернативно обяснение, предложено от изследователите, се основава на диск, състоящ се от малки ледени тела с обща маса, десет пъти по-голяма от масата на Земята. В комбинация с опростен модел на Слънчевата система гравитационните му сили могат да обяснят необичайната орбитална архитектура, която демонстрират някои транснептунови обекти.

Въпреки, че тази идея не е първата, която разглежда масивен диск, състоящ се от малки обекти и изключва Деветата планета, тя е единствената от всички предложени по-рано, която може да обясни съществените характеристики на наблюдаваните орбити на TNO, вземайки предвид масата и влиянието на другите осем планети на Слънчевата система.

Поясът на Кайпер в представата на художник. Кредит: ESO / M. Kornmesser

"Ако премахнете Деветата планета от модела и вместо това добавите много малки обекти, разпръснати на огромна територия, тяхното колективно привличане, заедно с вече известните ни планети, лесно могат да обяснят особените орбити, които виждаме при някои TNO", обяснява Антраник Сефилян.

Трябва да се отбележи, че според текущите изчисления общата маса на TNO е само около 0.1-0.2 от масата на Земята.

Обаче, за да имат наблюдаваните орбити тези TNO и за да не съществува Планетата Х, моделът, предложен от изследователите, изисква сто пъти повече обща маса.

“Когато наблюдаваме други системи, често изследваме диска, обграждащ звездата, за да определим свойствата на всички планети в орбита около него. Проблемът е в това, че когато наблюдаваме диска отвътре на системата, е почти невъзможно да го видим изцяло. Засега нямаме пряко доказателство, че Поясът на Кайпер е толкова масивен, но наблюденията на аналозите му около други звезди, както и моделите на формиране на планетите, предполагат такава възможност”, заключава Антраник Сефилян.