Неочаквано откритие за нов начин за регулиране на кръвното налягане

Ваня Милева Последна промяна на 10 юни 2021 в 11:19 9293 0

Изолирана церебрална артериола от моделна мишка, маркирана с багрило за живи клетки. Кредит: Osama Harraz, Ph.D., University of Vermont Larner College of Medicine

Високото кръвно налягане или хипертонията е водещ рисков фактор за сърдечносъдови заболявания и преждевременна смърт в световен мащаб.

Ключово за лечението на пациенти със състояния, вариращи от болка в гърдите до инсулт, е разбирането на тънкостите на това как клетките около артериите и други кръвоносни съдове работят за контрол на кръвното налягане.

Въпреки че значението на метали като калий и калций в този процес е известно, новото откритие за важната и недооценена роля на друг метал - цинкът, предлага потенциален нов път за терапии за лечение на хипертония.

Резултатите от изследването са публикувани наскоро в Nature Communications.

Всички функции на организма зависят от артериите, насочващи богатата на кислород кръв - енергията - до мястото, където е необходимо, и гладкомускулните клетки в тези съдове насочват колко бързо или бавно кръвта достига до всяко местоназначение. Когато гладките мускули се свиват, те стесняват артерията и повишават кръвното налягане, а когато мускулът се отпусне, артерията се разширява и кръвното налягане пада. Ако кръвното налягане е твърде ниско, кръвният поток няма да бъде достатъчен, за да снабдява тялото на човека с кислород и хранителни вещества. Ако кръвното налягане е твърде високо, кръвоносните съдове рискуват да бъдат повредени или дори разкъсани.

„Фундаментални открития преди повече от 60 години установиха, че нивата на калций и калий в мускулите, обграждащи кръвоносните съдове, контролират начина им на разширяване и свиване“, разказват водещият автор д-р Ашенафи Бетри (Ashenafi Betrie), и старши авторите Скот Айтън (Scott Ayton) и доктор Кристин Райт (Christine Wright) от Института Флори по неврология и психично здраве  и Университета в Мелбърн, Австралия.

По-конкретно, изследователите обясняват, че калият регулира калция в мускулите и е известно, че калцият е отговорен за причиняването на стесняване на артериите и вените, които повишават кръвното налягане и ограничават кръвния поток. Други клетки, които обграждат кръвоносните съдове, включително ендотелните клетки и сензорните неврони, също регулират калция и калия в мускула на артерията и самите те се регулират от нивата на тези метали, съдържащи се в тях.

„Откритието ни, че и цинкът е важен, бе случайно, защото изследвахме мозъка, а не кръвното налягане“, разказва Бетри. „Изследвахме въздействието на лекарства на основата на цинк върху мозъчната функция при болестта на Алцхаймер, когато забелязахме изразено и неочаквано понижение на кръвното налягане при моделни животни мишки, лекувани с лекарствата.

В сътрудничество с изследователи от Медицинския колеж на университета във Върмонт в САЩ и Международната сърдечно-съдова болница TEDA в Китай, изследователите научават, че координираното действие на цинка в сензорните неврони, ендотелните клетки и мускулите на артериите предизвиква по-ниски нива на калций в мускулите на кръвоносния съд. Това кара съда да се отпусне, намалявайки кръвното налягане и увеличавайки притока на кръв. Учените установяват, че кръвоносните съдове в мозъка и сърцето са по-чувствителни към цинка, отколкото кръвоносните съдове в други области на тялото - наблюдение, което изисква по-нататъшни изследвания.

„По същество цинкът има обратен ефект на калция върху кръвния поток и налягането“, обяснява Айтън. "Цинкът е важен метален йон в биологията и като се има предвид, че калцият и калият са известни с това, че контролират кръвния поток и налягането, изненадващо е, че ролята на цинка не е била оценена досега".

Другият изненадващ факт е, че гените, които контролират нивата на цинк в клетките, са свързани със сърдечно-съдовите заболявания, включително хипертония, а хипертонията също е известен страничен ефект от дефицита на цинк. Това ново изследване предоставя обяснения за тези известни досега асоциации.

„Въпреки че има редица съществуващи лекарства, които са на разположение за понижаване на кръвното налягане, много хора развиват резистентност към тях“, отбелязва Райт, който добавя, че редица сърдечно-съдови заболявания, включително белодробна хипертония, слабо  се повлияват от наличните в момента терапии. "Новите лекарства на базата на цинк за кръвно налягане са огромен резултат за случайно откритие, напомняйки ни, че в изследванията не става въпрос само за търсене на нещо конкретно, но и просто за търсене".

Справка: Ashenafi H. Betrie et al, Zinc drives vasorelaxation by acting in sensory nerves, endothelium and smooth muscle, Nature Communications (2021). DOI: 10.1038/s41467-021-23198-6