Нов 1,5-метров телескоп ще изследва звездното небе над Рожен от тази есен (видео)

Димитър Сотиров Последна промяна на 24 януари 2022 в 00:01 11191 0

Макет на новия телескоп. Кредит: НАО "Рожен"

Нов роботизиран телескоп се очаква от есента на тази година да заработи в Националната астрономическа обсерватория Рожен. Учените от Института по астрономия към БАН с нетърпение очакват момента, когато 1,5-м голямо огледало на съоръжението ще се насочи към Космоса за изследвания, сред които на бързо променливи обекти – звезди и квазари - в звездното небе над най-големия изследователски астрономически център в региона.

Телескопът се изработва от австрийската фирма „ASA Astrosysteme GmbH“, която спечели обявената обществена поръчка по проекта, финансиран от Националната пътна карта за научна инфраструктура, координирана от МОН. Наблюденията ще се осъществяват без присъствието на оператор – немислимо и за трите съществуващи в обсерваторията телескопи. Най-големият от тях – с 2-м огледало, заработва в края на 1979 година, но официалното откриване на комплекса – най-голямата еднократна инвестиция в научна инфраструктура в България, е на 13 март 1981. Другите два телескопа на Рожен са 50/70-см Шмит и 60-см Касегрен.

Очаква се кулата с купол за новото съоръжение през това лято да заеме мястото си, недалеч от двата по-малки телескопа. Новият телескоп ще е изцяло роботизиран и с дистанционно управление. Това дава възможност задаването на параметри за проучвания на космоса и получаването на резултати от наблюденията да се осъществяват от настолния компютър или лаптоп. Оптичната система на телескопа се състои от три огледала с изключително прецизна компютърна система за насочване, която изключва отклоненията и необходимостта от допълнителни корекции.

Главният мениджър „Продажби“ на австрийската компания – производител на телескопа Дитмар Вайнцингер по време на работно посещение на Рожен през м. г. уточни с представители на Института по астрономия всички параметри, свързани с монтажа на бъдещата придобивка на НАО. Предстоят демонстрационни проби в завода на фирмата, които ще предшестват доставката и монтажа на новия телескоп в обсерваторията на Рожен. Той без съмнение ще даде нов импулс на провежданите от Института по астрономия с НАО фундаментални изследвания в областта на астрономията, астрофизиката, хелиофизиката, небесната механика и космологията. Изследвания, свързани с теоретичното и практическото изучаване на обектите, процесите и феномените във Вселената и тяхната еволюция. Изучаването на астрофизичните процеси допринася за развитието на други науки с практическо приложение като атомната и ядрената физика, физиката на плазмата, магнитохидродинамиката.