Нов космически робот ще се придвижва с подскачане

Никола Кереков Последна промяна на 11 януари 2016 в 16:31 2454 0

Кредит Space Research Centre of the Polish Academy of Sciences

Нийл Армстронг бе първият представител на човечеството, който извърши скок сред звездите, но нов роботизиран апарат е на път да последва примера му и да заподскача в космоса.

Апаратът, наричан HOPTER (Highland Terrain Hopper) ще използва скачане - вместо конвенционалното движение - за да изследва повърхността на чужди планети. По-голямата част от работата на повърхността в момента се извършва от стационарни лендър платформи или роувъри на колела, които могат да пропътуват много километри. И двете страдат от редица ограничения - лендърите не могат да изследват зоните извън тяхната непосредствена заобикаляща среда, а по-мобилните роувъри не работят добре при среда със свръхниска гравитация, където колелата не могат да се закрепят добре за земята (като например на астероиди, комети или на луните на Марс). Роувърите са допълнително ограничени при по-сложен терен; което прави изследването на планинските местности изключително трудно, като това ни лишава от ключови данни за геологията на другите планетарни тела.

За да се справят с тези проблеми, екип от инженери и планетарни геолози решили да проектират превозно средство с много различна форма на придвижване - подскачане. Скачането е високо-ефективен начин на предвижване при роботи през и над препятствия по-големи от самите тях. Въпреки че HOPSTER не е първия изследователски апарат, който подскача - например, Mars Reconnaissance Lander може да извършва контролирани балистични скокове на плосък терен - ниският му център на масата, високата маневреност и простия и лесен дизайн го правят идеален кандидат за изследване на неравен и планински терен при много широк диапазон на гравитацията на средата.

HOPSTER е все още на ниво проектиране, но когато бъде построен, ще включва диск с диаметър 70 см с 3 независими изстрелващи крака, които могат да го издигнат до 4 метра във въздуха на планета с характеристиките на Марс. С помощта на тези крака, HOPSTER ще може прецизно да навигира изкачвайки и слизайки по стръмни скални склонове, да се възстановява при подхлъзвания и падания и дори да прескача препятствия многократно по-големи от собствения му размер.

Относително ниското тегло на платформата означава, че няколко такива могат да бъдат пуснати едновременно да изследват повърхността на планета, което би позволило извършването на разнообразни дейности от просто заснемане до сложни 3D-геофизични проучвания.

Следващата стъпка, според учените, е да се разработи работещ прототип - нещо, над което те вече работят усилено.

Източник: Science Magazine