18 септември 2020

Нов метод позволява да видим изумителни подробности за ранното развитие на миши ембрион (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 декември 2015 в 15:19 59660

Нов микроскоп дава възможност на учени да видят ултрадетайлни кадри в реално време на най-ранните дни от развитието на миши ембрион.

За първи път, учените могат да проследят всяка клетка в процеса на делене от оплодената яйцеклетка до овалната маса от клетки, наречена бластоцист, която се имплантира в матката на майката.

Основни фази в предимплантационното развитие. С жълти кръгчета са отбелязани клетъчните ядра, показани само до фазата на 8 клетки. На ниво морула (16-клетъчната фаза), ембрионът се състои от вътрешни (в светло жълто) и външни (светло синьо) клетки. На фаза бластоцист, вътрешните клетки образуват вътрешната клетъчна маса (в жълто), която е заобиколена от полярна трофоектодерна (светло синьо), докато стенната трофоектодерма (в тъмно синьо) заобикаля празнината. Илюстрация: Nature Reviews

Ембрионите на бозайниците, включително мишки и хора, са силно чувствителни на ярката светлина, която се използва при стандартните микроскопи с висока разделителна способност. Методика наречена light-sheet микроскопия позволява да се освети само малка част от ембриона във всеки един момент, което минимизира облъчването на живите проби.

Сега учени са разработили light-sheet микроскоп, с който могат да се наблюдават множество ембриони едновременно, като се поддържат стабилна температура в растежната им среда. Това позволява на учените да усредняват различията между отделните ембриони и по-точно да разпознават значимите явления при развитието.

Те докладваха миналата седмица в списанието Nature Methods, че при миши ембриони, първата диференциация на клетъчните типове се осъществява, когато ембриона премине от фазата на 8 към фазата на 16 клетки. Когато клетките в 8-клетъчния ембрион се разделят, клетките от вътрешната страна (маркирани с червено на долния клип) ще продължат развитието си, образувайки тялото на мишката, докато тези от външната част (маркирани в синьо) ще образуват плацентата.

Учените твърдят, че техниката може да се използва и за изследвания на човешки ембриони и може да помогне за разрешаването на сериозния дългогодишен спор за това кога точно клетките в ембриона започват да диференцират в специфични клетъчни типове.

Източник: Science Magazine