Огромна комета лети към Земята и ще се вижда с малък телескоп

Ваня Милева Последна промяна на 23 юни 2022 в 09:46 10688 0

комета
Снимка на кометата C/2017 K2 PANSTARRS, направена през юни 2017 г. от широкообхватната камера на космическия телескоп Хъбъл. Кредит: NASA, ESA

Масивната комета C/2017 K2 (PANSTARRS), с ядро, два пъти по-голямо от връх Еверест, си проправя път към вътрешната слънчева система и се насочва към Земята и ще бъде видима в нощното небе през юли.

Астрономите за първи път забелязват приближаващата комета през 2017 г., използвайки инструмента за изследване Pan-STARRS в Хавай. По това време те съобщават, че това е най-далечната активна комета, навлизаща във вътрешната слънчева система, която досега са виждали.

Когато я виждат за първи път, кометата е между орбитите на Сатурн и Уран, но се насочва към най-близкият подход към Земята на 14 юли 2022 г. Кометата ще бъде най-близо до Слънцето няколко месеца по-късно, на 19 декември 2022 г.

Според Earth&Sky, ако имате малък телескоп, трябва да можете да забележите кометата през цялото лято.

Кометите са съставени предимно от скали и лед. Те стават активни, когато се затоплят от Слънцето. Тази комета обаче вече бе активна през 2017 г.

На снимката на кометата, направена от космическия телескоп Хъбъл, тя изглежда като размита снежна топка, по времето, когато все още е във външната слънчева система. Изглежда, че кометата има голямо ядро ​​и показва огромна кометна атмосфера или кома.

Наблюденията с космическия телескоп Хъбъл показват, че ядрото е с размер около 18 км.

Ако името K2 ви напомня за втората по големина планина на Земята, също така наречена K2, имайте предвид, че планината е висока 8 611 метра. Ако кометата K2 е 18 км, това означава, че кометата K2 е двойно по-висока от планината K2.

Въпреки че изглежда, че е голяма комета, тя вероятно ще остане видима само с телескоп, защото ще премине на около 270 милиона километра от Земята.

Трябва да стане ярка до 8 или дори 7 звездна величина*, което е все още твърде слабо за невъоръжено око. Но може лесно да забележите обект с такава величина с малък телескоп. Колкото по-тъмно е небето, толкова по-добър ще бъде контрастът.

*Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнитудът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3