Останки на може би най-голямата птица в света са открити в Австралия

Ваня Милева Последна промяна на 06 октомври 2022 в 00:01 2516 0

Масивни кости от пръсти и стъпала на птица с човешки крак за мащаб. Кредит: Мuseum and Art Gallery of the Northern Territory

Чифт крака, принадлежащи на може би най-големия вид птица, който някога е обитавал нашата планета, са открити в находище на вкаменелости в централната част на Австралия. Вълнуващо е, че наблизо може да има още останки, които чакат да бъдат изровени.

Описвана от един палеонтолог като "екстремен еволюционен експеримент", гръмотевичната птица на Стъртън (Dromornis stirtoni) е смесица от странни анатомични черти. Огромният ѝ клюн се подава от недостатъчно голям череп, а всичко това е разположено върху тяло, което се извисява на 3 метра и тежи до половин тон.

За да звучи животното още по-абсурдно, тези гиганти на 8 милиона години всъщност са роднини на съвременни птици като кокошките и патиците.

Макар че огромните "демонични патици" несъмнено са тежки животни, да се определи точният им размер по разхвърляните кости е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Последното откритие може да премахне някои от догадките в моделите, които се опитват да опишат истинските размери на видовете Dromornis.

За пръв път останки от тези огромни нелетящи птици са намерени разчленени, разположени приблизително така, както са съществували в някогашното животно.

"Това означава, че трупът е бил цял, когато е бил погребан", разказва пред ScienceAlert палеонтологът и куратор на науките за Земята в Музея и художествената галерия на Северната територия Адам Йейтс (Adam Yates).

"Намерихме само долната част на краката, защото дотам стигнахме, докато копаехме. Има основания да се очаква, че голяма част от останалата част от скелета - ако не и целият скелет - може да лежи при следващите разкопки, когато копаем по-навътре в брега, от който идват краката."

Вкаменените кости са открити в резервата Алкоота - богато находище на вкаменелости на 190 км североизточно от Алис Спрингс, в което се намира една от най-големите находища на фосили от сухоземни гръбначни животни в Австралия. Макар че на това място са открити хиляди вкаменени екземпляри, откакто през 1986 г. започват разкопките там, повечето от тях са разбъркани фрагменти от различни видове благодарение на наводненията в миналото, които разбъркват останките.

Затова повечето от фосилите на Alcoota са изисквали щателно сортиране по видове и реконструкция, включваща части от множество отделни животни. Такива съставни реконструкции непременно включват известна степен на творческо мислене, което от време на време внася грешки.

"Дори и всички видове да са верни - да съберете заедно правилните кости от правилните видове - пак ще има сравнителни грешки, защото, разбира се, има естествени вариации между индивидите", обяснява Йейтс.

Новите крака са вълнуващо откритие, защото могат да дадат на изследователите много по-точна представа за истинските пропорции на тези животни. Освен това те ще помогнат на палеонтолозите да идентифицират по-добре костите на D. stirtoni сред останалите разбъркани вкаменелости в Алкоота.

Палеонтологът от Университета Флиндърс Уорън Хендли (Warren Handley), Йейтс и колегите му вече са сравнили редица разбъркани кости на D. stirtoni, открити в региона, и са успели да установят разлика в размерите на мъжките и женските екземпляри.

Те вземат проби от костите и идентифицират вид тъкан, наречена медуларна кост, в по-малките екземпляри. Това е временен запас от калций, от който женските черпят, за да излюпват яйцата си, характеристика, която липсва при мъжките, обяснява Йейтс.

Съдейки по размера на новооткритите кости на краката, изследователите подозират, че останките принадлежат на женски D. stirtoni, който екипът е нарекъл Деб. Те възнамеряват да направят хистологично изследване, за да потвърдят предположенията си.

Междувременно вкаменелостите на Деб се подготвят за временно излагане в музея по-късно тази година. Внимателно почистени и втвърдени с пластмасов ацетат, който запълва всички празнини, костите ще бъдат запазени за бъдещи изследвания.

Следи от гръмотевични птици са откривани само в Австралия и датират от края на миоцена. На тези абсурдно големи кокошки с малки, закръглени крила им липсва специализираната килна гръдна кост, на която другите птици разчитат за големите си летателни мускули. Обикаляли са сухите гори и вероятно са използвали огромните си човки, за да поглъщат плодове и друга растителност.

Други тревопасни животни, открити в Алкоота и датирани от същия период, включват торбести животни като валаби и древни роднини на вомбата с размерите на крава.

Тези находки предполагат, че D. stirtoni е бил високият обитател на тази суха екосистема, подобно на днешните камили - използвал е височината си, за да достигне растителността, която е недостъпна за по-малките му събратя тревопасни, обяснява Йейтс.

По онова време "не бозайник е изпълнявал тази роля, а птица", обяснява Йейтс.

Вкаменелостите сочат, че тези величествени птици и техните роднини са съществували в продължение на невероятните 25 милиона години. Но в края на миоценската епоха Австралия пресъхва, може би твърде бързо, за да може D. stirtoni да се адаптира.

Йейтс отбелязва, че вкаменелостите на млади гръмотевични птици се срещат изключително рядко, което подсказва, че тези животни не са имали бърз темп на размножаване и вероятно са отглеждали само по едно или две малки годишно. Нещо повече, "съзряването е отнемало изключително много време за една птица. На Dromornis са били необходими 15 години, за да достигне размера на възрастен индивид и полова зрялост".

Тези особености правят животните уязвими към променящите се условия на околната среда.

В ъгъла на находището на вкаменелости, където палеонтологът открива Деб, се намира и съчленено валаби, така че Йейтс има желание да се върне на терена през следващата година. Той е убеден, че още от Деб чакат да бъдат открити в насипа от пръст, а има и примамлива възможност на това място да се намират и съчленени вкаменелости от непознати видове.

Източник: Unique Remains of What Could Be The World's Largest Bird Found in Australia, ScienceAlert